03 september, 2008

Färsköl på Tivoli i Köpenhamn


Tänk att få möjlighet att njuta av en av de sista kvällarna. Det får mig att tänka på en gammal Olle Adolfsson melodi som beskriver hur han går över gruset i Grön kväll i Margretelund, men det här var långt ifrån Margretelund. Vi var på Tivoli och njöt av grusgångar, livejazz från storband, karuseller, skrik från Berg och dalbanan och färsköl som bryggdes på området. Lägg märke till dataskärmen längst till vänster som jag gissar reglerar ölbryggningens temperatur mm.



Inte kan man väl tro att det finns ett riktigt bryggeri på området men så var det faktiskt. På Färgekroens brygghus, en av de äldsta restaurangerna på Tivoli, kunde man få ett glas gott öl och en riktig schnitzel.



Men jag gick igång på det goda gammaldags kärnade smöret och ostbrickan med danska specialiteer.



Det var två hårdostar och en blåmögel. Tomatmarmeladen till blåmögelosten var helt ljuvlig.

Att sen spankulera hem med den här utsikten var inte helt fel.

2 kommentarer:

BeRKA sa...

Jag har varit där och druckit några varianter av deras øl. Det var gott. :-)

Kinna sa...

Berka - bra att höra att en ölfantast tycket om den. Då måste den vara bra. Jag föredrar ju egentligen rödvin framför öl.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...