17 september, 2008

Dirndln och knödeln


Ja, då har vi varit i lederhosen- och dirndlland i en veckas tid. (Ordet Dirndl kan betyda flicka men också dräkt/klänningen som är typisk för Österrike). Den stora borgen, Hohen Salzburg överskuggar staden - mäktig och imponerande. Överallt ser man människor klädda i vackra och traditionella klänningar. (Fast jag lyckades inte fånga någon på min bild från marknaden). Män kommer verkligen med lederhosen på, oavsett figur.



Idag uppskattar jag att man kan uppleva traditioner och att internationaliseringen inte helt trängt in här i Salzburger Land. Känslan är dock tveeggad för samtidigt känner jag det inte hänt något sen jag bodde här för ca 20 år sen. Inte ett dugg! Det ligger ett lager damm över den kejserliga storhetstiden... hornknappar, gröna slag på kavajerna, tyrolerhattar, hästdroskor och jodlarbalkonger med pelargoner.



Nåväl. Resan inleddes med en tur på Naschmarkt i Salzburg, en stor livsmedelsmarknad, som hålls varje lördag på en parallellgata till Getreidegasse. Ett av mina älsklingsställen. Här fick jag verkligen mitt lystmäte ifråga om regionala produkter. Över dem ligger inget damm utan de utstrålar en fantastisk fräschhet.





Vi spanade in helt färskt selleri med bladen kvar, något som jag aldrig sett förut. Längst inne på Naschmarkt kunde man köpa olika sorters regionala korvar med stark eller söt senap. Till vissa korvar serveras färsk, riven pepparrot och en semmel dvs en småfranska.



Jag köpte ett härligt fruktbröd där bl a fikon, aprikoser, katrinplommon, torkade äpplen och nötter ingick. Brödet skulle hålla sig i veckor men så länge kunde vi inte hålla oss utan det har varit bra mellanmål när vi vandrat.



Vidare kikade vi på alla slags knödlar som man kunde köpa; spenat, semmel, speck, leberknödel mm. Goda i soppor och som tillbehör till grytor eller stekar.



Samma stora utbud gällde kringlor som både var söta, salta, mjuka, hårda och smaksatta med olika saker.

4 kommentarer:

Åsa sa...

Oj, vad läckert! Och jag fastnade också för bilden på sellerin! Har heller aldrig sett de två sitta ihop. Tokigt ändå när de båda finns att få tag på nästan överallt här ju.

Verkar varit en härlig resa med mycket aktivitet och goda mat- och smakupplevelser.

karin sa...

Jag fick faktiskt en sån selleri med min Mossagårdslåda för två veckor sedan!

angelica sa...

Dirndl heter det även i Bayern, som Salzburg antagligen ligger närmre kulturellt (och språkligt) sett än övriga Österrike.
För övrigt är jag grymt avundsjuk på dig för det här, jag saknar verkligen Bayern och Salzburg. :)

Anonym sa...

kom precis hem till sverige efter att ha bott ett år i salzburg. håller verkligen med om att staden i mångt och mycket är ett steg tillbaka i tiden, tempot där är mycket långsammare än i sverige och människorna uppskattar detta också: "du solltest das leben geniessen" så att säga :)
ps. och fruktbrödet du skrev om är helt underbart gott (och kostar därefter)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...