04 augusti, 2008

Sylt av Mahonia

Nä, den gillade jag aldrig. Så säger min lillebror Lasse om mahoniasylten. Svaret gör mig ännu mer angelägen om att prova sylten igen för jag kommer ju ihåg att mamma gjorde den då och då när vi var små. När den är klar visar det sig att den smakar ljuvligt med filmjölk. Tuggmotstånd har den med sina många kärnor. Antagligen är den god med vaniljglass. Den mörka svartlila färgen lovar en vacker efterrätt.

Mahoniasylt

1 kg bär
ca 800 g socker
1 dl vatten
natriumbensoat

Repa av bären från stjälkarna. Skölj dem. Koka på svag värme tillsammans med socker och vatten i ca 15-20 min. Skumma sylten (skaka på grytan så samlas skummet i mitten av kastrullen). Tillsätt natriumbensoat. Häll på väl rengjorda, varma burkar. Förslut.

2 kommentarer:

Karin sa...

Det kanske skulle gå att separera bärköttet från fröna? Vad jag vet, växer inte Mahonia här uppe i Jämtland så jag har tyvärr ingen erfarenhet av bären. Hjortronen har ju också en hel del småkärnor som inte uppskattas av alla.

Kinna sa...

Fröna är så minismå att de inte går att få bort. Det är som med hjortron, antingen gillar man eller så gillar man inte fröna.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...