06 augusti, 2008

Sommarrysare och krusbär

Pang sa det. Dörren bakom oss blåste igen och det var becksvart. Vi hade av nyfikenhet gått in båda två i ett utrymme som är avsett för tekniska saker för sommarhuset. Utrymmet är nyuppmurat så inga handtag satt i dörren. Inget fönster och inget ljus. Många tankar rusade genom min hjärna. Som, vem kan höra oss? Ingen. Vem kommer hit nästa gång? Min bror om två dagar. Det var strax före lunch. Jag var vrålhungrig och vi stod där i målarkläder. Det är alltså så det känns att vara instängd. Lite lätt panik uppbröt. Vi började treva längs golvet. Jag hittade en del av ett handtag men viktigaste delen saknades, nämligen en fyrkantig "pinne" att sticka in i själva dörren. Jag släppte handtaget igen. Efter någon minut höll Fredrik upp "pinnen" som inte fungerade utan handtaget. Mina fingrar trevade längs betonggolvet. Bara gamla stumpar av elskrot. Ha, jag fick tag i handtaget och vi var ute i solljuset. Brrrr, det här är inget jag vill vara med om igen.

Utanför den där dörren, där vi gick in, växer mormors gamla krusbärsbuske. Efter sådär en 40-50 år bär den fortfarande fantastiskt mycket frukt. Allt plockas av varje sommar. En del snoppas, en del fryses utan att snoppas för de går att göra iordning även när de är frysta. Några användes till pajer. Här är mitt favoritrecept som jag använder till all slags frukt. Lika gott varje gång.

Lättgjord paj med krusbär
175 g margarin
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
krusbär
socker

Smält margarin och blanda ihop alla ingredienser och tryck ut i en pajform. Koka sönder krusbären en aning. Sockra. Häll över bär men inte all vätska. På bilden har jag lagt till några röda vinbär för att få färg och mer syra. Grädda i 225 grader i ca 20-25 minuter.

4 kommentarer:

kryddburken sa...

Vilken rysare! Att du kunde hålla dig lugn imponerar, instängd och i mörker dessutom... Fy sjutton!! Krusbär var länge sen jag gjorde något med, har tyvärr ingen buske här på gården, då får jag nog åka hem till styvfar isåfall! Kanske inte vore så dumt, dina pajer ser riktigt läckra ut med vinbären också!

Lisa sa...

Jösses! Jag är glad att ni hittade ut!

Kinna sa...

Ja en rysare var det minst sagt och jag är väldigt glad över att vi inte blev fast där.

Åsa sa...

Hua! Skönt ändå att inte vara ensam instängd! Och vilken belöning med de smarriga pajerna efteråt :) Det enkla pajreceptet brukar jag använda och det blir lika gott varje gång vare sig det är rabarber, hallon, vinbär, blåbär, äpplen osv. Den är god också för en lite smuligare variant på toppen om man blandar i havre/dinkelflingor, riven kokos, hackade nötter och annat gott.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...