03 augusti, 2008

Nyponsallad

På Apelrydsskolan i Båstad gick jag en termin för att lära mig mer om hushåll. Vi bakade mycket, vävde egna linnehanddukar, filtar och trasmattor. Jag sydde t o m en dräkt i rutigt ylle. Flera kilon tyngre blev jag under den hösten för det fanns mycket godsaker.
I köket syltade och saftade vi. Den inläggning jag kommer ihåg bäst från den här tiden är just den med nypon eftersom mamma inte gör den och det var nytt för mig. Vresrosen är bra att använda här då den har stora frukter som är lätta att göra iordning.



Nyponsallad
Till varje kg nypon
2 msk 24%ig ättika*
7 dl vatten *
500 g socker
2-10 nejlikor
2 bitar kanel eller skal av ¼ citron

Snoppa och klyv nyponen. Kärna ur dem med en liten sked. Skölj dem. Skär av tunna bitar av citronen. Koka en lag med med kryddorna. Lägg i nyponen och låt dem koka upp. Häll i en burk och förslut.
Inläggningen är god till kött.

*Uppdaterat

3 kommentarer:

Karin sa...

Nyponsallad har jag aldrig ätit.

Vi svenskar lär äta mycket nypon, fast i form av soppa och gjord på en råvara som importeras. Lite märkligt. Nyponbusken kan ju odlas på de flesta jordar. Av någon anledning är busken inte alls särskilt vanlig i trädgårdarna där jag bor.

Kinna sa...

Karin - sallad kallas inläggningen och är inte sallad i vanlig bemärkelse. väldigt gott att ta fram sådant under vintern. Smakar väldigt bra till vilt och annat kött.

Bendel sa...

Vanlig på skolgårdar dock, jag och maken brukar kolla om andra haft en nyponhäck på sin skola liksom vi, många svarar ja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...