07 augusti, 2008

Mitt i stormen

Stormen har bedarrat men när det var som värst regnade det in genom springor på dörren för att regnet tryckte på så. Jag försökte ta en bild men hela objektivet blev väldigt blött så man ser knappt att vågorna nedanför huset slår emot stenarna. Innan vi gick och la oss laddade vi upp med stearingljus och tändstickor utifall strömmen skulle gå.



Vi kände att det var rätt bra att sitta inomhus och njuta av stuvad abborre. Jag gillar det gamla receptet från Blå Porten som kan spåras till 1600-talet. Fortfarande mkt gott och bara enkla råvaror. Just det där med att gnida in med ättika tycker jag extra mycket om. Det ger god smak och fasthet till fisken. Du ser receptet nedan. Eftersom jag har gott om gräslök lägger jag till det och har säkert mer persilja och dill också än vad som anges. Kokta grönsaker är alltid goda tillbehör, som potatis och späda morötter.

Stuvad abborre
(4 pers)
600 g rensad abborre
¾ msk salt
¾ tsk matättika
2 msk smör
4 msk hackad persilja och dill
1 ½ msk mjöl
1 ½ dl vatten

Gnid filéerna in och utvändigt med salt och ättika. Lägg dem i en smord kastrull med resten av smöret, persilja och dill. Sist tillsätts en redning av mjöl och vatten och får småkoka under lock ca 10 min.

5 kommentarer:

Åsa sa...

Jamen usch vilket oväder! Här regnade och stormade det i måndags och det är ofattbart att det inte ens är en vecka sedan solen stekte och jag bodde mer i vattnet än på land.
Hoppas ni fått behålla elen trots allt blött och elände. Förhoppningsvis kommer solen tillbaka snart igen och ni kan sitta där vid vattnet. Vilket fantastiskt ställe det ser ut att vara, i alla fall platsen det ligger på :)

Sara sa...

Påminner om vädret som vi hade här i måndags, jag kan fortfarande inte öppna ett av fönsterna nere i köket. Träet har förmodligen svällt av all väta. Men bäst var i alla fall att hålla sej inomhus. Vad god maten ser ut, ska försöka prova mej på det någon gång! Kan man laga det med annat än aborre?

Sussh sa...

Åh, ser så gott ut! Blir fisk till middag imorgon:) Trevlig helg

Kinna sa...

Åsa - ja stället är jättefint och jag är väldigt glad över att få vara där.

Sara, vet inte om man kan prova med annan fisk men jag skulle kunna tänka mig annan vit fisk. Abborre är dock helt suveränt till rätten.

Sussh - tack!

Anonym sa...

Mums!

// Spicynamnam.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...