19 augusti, 2008

Fest med äventyr

Fest, fest, fest. Alla syskonen var hemma och firade en födelsedag. Det är en prestation för vi är fem syskon som är utspridda på olika ställen i världen. Roligt att ses och roligt att allt var så fint hemma. Ogräs var bortrensat, gräset klippt och den lilla vinterträdgården upputsad.




Gästerna hälsades välkomna med en läskande fläderdrink. Att blanda hemgjord flädersaft med loka citron och kanske lite vodka blir väldigt gott. Mycket loka och lite saft gör drinken fräsch och den känns inte söt. Till det serverades smördegsstänger med ost.



En trappa ner väntade sedan varmrökt lax med nässelsås och kuvertbröd/rosenbröd. Den vanliga varmrätten som alltid går hem var varm rostbiff, nobissås på mammas vis, inlagd gurka, gelé och grönsaker.

Nässelsås
förvällda finhackade nässlor
crème fraiche (34%)
söt senap
dijon senap
citron
salt

Blanda nässlor och crème fraiche. Smaka av med senap, citronsaft och salt.




Efter varmrätten fick alla ta på sig en varm tröja och rejäla skor för avfärd mot okänt mål. En äventyrsvandring på slottet Ekenäs. I mörker blev vi guidade från källare till tak. Slottets historia och invånare beskrevs i mörkret liksom diverse tortyrmetoder som skulle varna andra från brott.

Väl hemma serverades glass och senare på natten lite födelsedagstårta.

9 kommentarer:

annamaria sa...

Jag blir så nyfiken på mammas nobissås....

Kinna sa...

Annamaria - jag trodde jag hade ett recept men hon har gjort om det. Tips är att utgå från Operakällarenssås och göra den mildare i smaken. Ingredienserna i den här är korrekta men jag har en känsla av att man får experimentera sig fram med smaken. http://members.fortunecity.com/xcomex/b/operak.htm

annamaria sa...

Okej - jag ska kolla! tack så mycket!

io sa...

"Mammas nobissås" är något av det bästa jag vet... Går att sleva i sig ren med sked. Ahhh-suck! Men jag har inte kommit så långt att jag försökt göra den själv... Tack, Kinna, för tipset!

Daniel Roos sa...

Hej som arbetande i Nobis koncernern kan jag bara skratta lite den där dressing förföljer tydligen mig vi skojar ofta om det på jobbet :-) jag hoppas du hade trevligt mvh Daniel

Kinna sa...

Daniel- hade glömt att du läser här. Nobissåsen gör vi jätteofta men den är mer som sås än dressing. Tror inte att den smakar som operakällarens eftersom mamsen gjort om den. Vi hade f ö jättetrevligt!

kryddburken sa...

Åh så mysigt med en syskonträff så väl arrangerad! Spännande dessutom med slottsvandring!

Hanneles paradis sa...

Flädersaft passar till mycket, gärna några droppar gin i...

Jag var på kakbuffé med 16 olika sorter!

Kinna sa...

Hannele - Kakbuffé med 16 sorter låter ju fantastiskt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...