25 juli, 2008

På väg till Skåne

Ska vi äta under gång frågar Fredrik? Nej, vi är inte på en båt utan han menar att vi ska dricka kaffe och äta i bilen istället för att stanna och rasta. Vi är på väg till Skåne. Vid Vätterns strand stannar vi till helt kort. Jag hämtar matsäckskorgen ur bakluckan och så kör vi igen. Lite kaffe, några små smörgåsar smakar utmärkt där vi susar fram i skymningen. Sen en chokladbit för att avsluta det hela. Jag måste säga att jag föredrar min egen medhavda matsäck framför drive-in på MacDonalds. Förra gången på vägen upp blev det en snabb hamburgare men jag kände mig inte på långt när så nöjd som jag var med min enkla kaffe och smörgås. Inte heller Gyllene Uttern har fallit mig på läppen. Det tar timmar att beställa, äta och få in notan. Nä, vi äter ibland under gång. Annars är rastställen på vägen Svartån efter Linköping, Vista Kulle vid Vättern och ett ställe till vid en sjö.

Vi passerar mörkaste Småland lyssnande på sommarpratarna som vi laddat ner i poden och kopplat till bilradion. Antonia Ax-son Johnsson, Filippa Reinfeldt, Pernilla Wahlgren, Leif Silbersky, Fredrik Härén, Margot Wallström och Peter Poker Wallenberg. Poker känns som den mest intressanta då han verkligen har jobbat sig igenom Grand Hotells alla olika delar. Hans beskrivning av köksbod, hur kaffe kokas 20 timmar om dagen mm är kul.

Gemensamt för flera av sommarpratarna är att de av föräldrarna fått rådet att göra det de gillar, för då kan man också bli bra. Varför, undrar jag för mig själv, försöker man i livet med så många saker som man är halvbra på? Jo, för att man för det mesta måste överleva och försörja sig. Att man tyvärr inte tror tillräckligt på sin förmåga och antagligen skulle kunna försörja sig bra på det man tycker är roligt. Sen något som förenar de här pratarna är deras livsglädje. Den riktigt strömmar ut i etern.

Jag är på väg till mitt sommarland i bästa sällskap; Fredrik, matsäck och sommarpratare. Det ska bli underbart att komma ner även om vi mest kommer att jobba med att fixa hus och trädgård.

1 kommentar:

karin sa...

Jag skall ge dig ett litet tips på rstställe som jag brukade rasta på tidigare när jag bilade nästan samma väg. Strax norr om Husqvarna ligger ett gigantiskt rstställe som jag glömt namnet på...Det är ett sånt där ställe där det stannar en massa bussar på.Ligger precis vid sjön. Till höger på samma parkering ligger gamla direktörsbostaden till Husqvarnafabriken där man kan äta affärslunch och ta kaffet i salongen en trappa upp eller på balkongen.
Jag kan dock inte garantera att det fortfarande är så!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...