18 juli, 2008

Mottagning - the old fashion way

Åh, jag gillar att få uppvakta någon som har mottagning. Det låter lite gammaldags men är ett fint sätt att visa sin uppskattning till ett födelsedagsbarn. Varför ska alla åka bort vid en större födelsedag? Är det rädsla för att ingen ska komma ihåg. Man lurar ju alla på ett tillfälle att vara tillsammans och kanske säga några väl valda ord. Att sen komma i efterhand och gratulera är inte samma sak. Jag kommer ihåg när farmor fyllde 105 år. Hon hade önskat sig smörgåstårta. Massor av människor kom och även lite mera officiell representation från organisationer där hon varit verksam. Det tyckte jag var trevligt för varför ska man gå på begravningen om man inte har glatts tillsammans i livet?



Igår var jag iallafall på en mycket trevlig tillställning. Måste medge att jag trott den skulle vara kortare men plötsligt öppnades dörrarna till köket och en vacker buffé var framdukad. Snabbt upptäckte jag att organisatören bakom hette Christina och har en ledande befattning på Kleins Corner. Dagligen serverar de 8 000 portioner inom skolvärlden samt catering. Hon var systerdotter till jubilaren och tillsammans med mor och moster m fl hade hon fixat otroligt god mat. Jag tyckte mycket om att de hade ansträngt sig att hitta favoriträtter som födelsedagsbarnet uppskattade extra. Avslöjas kan ju att det även är rätter som jag själv tycker är extra goda. På buffén stod gubbröra, västerbottenpaj, kräftströmming, ädelostpaj, skaldjurs/laxpaté, vitello tonnato (kalvstek med tonfisksås), en camembert med pinjenötter, aprikoser och honung (som vi själva gör till våra glöggpartaj) och kuvertbröd. Efter det dukades det upp en ljuvlig jordgubbstårta och ytterligare någon tårta med mandel. Alltså, vi nästan rullade därifrån många timmar senare mätta och belåtna mycket glada över att ha fått vara med och uppvakta.

2 kommentarer:

Sorina sa...

You have one of the best blogs I’ve seen in a long time. Keep up the good job:)

Elina Jonsson sa...

Ja varför är det så få som vågar bjuda till fest..? Ju färre fester desto sämre etikett. Den som inte själv ordnat mottagning förstår sällan hur viktigt det faktiskt är med OSA. Hur ska man annars kunna laga lagom mycket mat och handla lagom mycket skumpa..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...