26 juli, 2008

Kultur i Skillinge

Att vara här på Österlen är verkligen sommar för mig. Vi går runt i sträddena och njuter men först tar vi en tur upp förbi Skillinge teater.

Jag får för mig att jag ska hälsa på Maria Lancing som bor mittemot i Möllan och fråga om jag får köpa ett av hennes vackra, ristade ägg. Att rista ägg är en gammal tradition från hennes farfar. Med en kniv ristas motiven in och för det mesta föreställer de vackra skepp från kusten.


Sedan promenerar vi vidare upp mellan fälten och njuter av böljande korn, gul renfana och torra fröställningar längs vägrenen. Renfanans blommor kan man använda för att krydda brännvin. Någon berättade att om bladen används kallas det för gubbaskägg men egentligen kallas hela växten även för gubbaskägg.



På vägen till hamnen ser vi en häger som trycker vid vägkanten.



En sväng förbi det lilla muséet med fler skeppsmotiv tryckta på tyg som också Maria har gjort. Ett sådant kommer att pryda min vägg i Skillinge men ägget det vill jag ha med mig till Stockholm för att kunna njuta av varje dag.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...