17 juni, 2008

Sommarsvalka - bål med vodka

Du måste hitta på en drink för 50 pers. Tankarna börjar spinna. Vad ska man hitta på? Vad finns i skåpen? Jo, det finns saft i kylen som jag gjorde för några veckor sen, både svart vinbärsbladssaft och stark citronsaft. Resultatet blir en bål med vodka i vuxen smak.

Sommarsvalka

(8 pers)
2 dl vodka
3 dl koncentrerad svart vinbärsbladssaft
6-7 dl mineralvatten med citronsmak
3 dl schweppes tonic water

Blanda allt väl kylt och servera med is. Det går bra att byta ut svart vinbärsbladssaften till citronsaft.

På bilden ser du min safttillverkning. Svart vinbärsbladssaft görs nu på försommaren då bladen är späda och fina.

9 kommentarer:

Pernilla sa...

Tack för länken till det gamla inlägget. Jag hade tappat bort min lapp med receptet från farmor Irja. Nu blir det en ny lapp.

Och så måste jag ju testa bålen.

Kinna sa...

Pernilla - helt underbart att du fortfarande läser hos mig. Jag kom tydligt ihåg din kommentar med receptet och först nu har jag testat saften och fullkomligt älskar den odefinierbara smaken mellan citron, fläder och nässlor.

Vera sa...

Vilken fräsch saft! Det måste jag testa. Vi har så mycket vinbärsbuskar här att vi inte klarar att dra nytta av hälften, så en halv hink blad kan jag ju lätt repa av! Jag ser att du har citroner i din saftsats, minskar du på citronsyran då?

Enbart det där receptet på drink får mig att vilja bjuda in folk till midsommar :)

Hanneles paradis sa...

oj... Glad midsommar!

Lisa sa...

Låter som man blir på bra midsommarhumör av den blandningen!

örjan sa...

Fråga tidigare inlägg
- hur går det med tallstrunten?

Erik sa...

Hej!

Måste säga att Sommarsvalka låter intressant. Blir nog till att prova den. Blå vodka låter ju tilltalande.

Det är såhär att vi precis dragit igång ett liten hemsida om onlinebingo. Vet inte om du provat det men många tycker det är jättekul. Vi tänkte lista lite bloggar på vår hemsida och undrar om du vill ha med din blogg där. Du kan ju titta in på www.provabingo.se och se vad du tycker. Kolla gärna in dem gamla bingolotto filmerna, ganska festliga faktiskt. Bara anmäla dig på vår sida, under bloggar.

Glad midsommar i efterskott! :P

Kinna sa...

Vera - du kommer inte att bli besviken.
Hannele- glad midsommar själv - i efterskott.
Lisa - det blev man.
Örjan - inget vidare. Vi började om och kokte granskott i vatten. Därefter tillsatte vi socker. Det blev jättebra!
Erik - glad midsommar själv.

Nässelblom & choklad sa...

Ja, det är en utmaning som du verkar ha löst på ett utmärkt sätt. Härlig bild på safttillverkningen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...