08 juni, 2008

Skördetid

Sommaren ser jag alltid som en hektisk period. Både djur och människor skördar och bunkrar upp i förråden. Här är en höskrinda hos grannen som väntar på att bli inkörd. Klockan är strax efter åtta på morgonen när jag kör förbi och vagnen är så fin att jag vänder och åker tillbaka för det här fotot.

På vägen har jag sett midsommarblomster och fantastiska ängar med hundkex. Det är så otroligt vackert längs vägrenarna med all grönska. Ett par försiktiga fläderblommor har jag också sett här och var. Men det är torrt. Gräsmattan hemma är gul och det gör i och för sig inget men på fälten kommer det inget och det är mycket värre så håll tummarna både för att höskörden blir bärgad och att det snart kommer regn.

3 kommentarer:

Caroline Gertzell sa...

haha, det ser ut som om de skulle behöva någon som var bra på att lava:) Det var favoritsysslan när man var yngre (och hade jag fått chansen hade jag gärna gjort det nu också!), fast när lasset blev för högt fick bara den älsta vara kvar och bygga. Sen gjorde vi ett litet krypin på toppen där vi kunde sitta på väg hem från ängarna, så polisen inte såg. Men ording bland balarna var det! kram Caroline

Anonym sa...

Hej.
Nu mera lavar man inte,utan balarna får hamna precis så som höpressen slungar upp dem.Tack och lov i denna hemska hetta att slippa lava!!!!
kram

Kinna sa...

Caroline- det låter jättehärligt men jag håller med mamma (anonym) att det är alldeles förfärligt varmt att behöva jobba med att lava.

När jag pratade med mamma påminde hon mig om att vagnarna kallas apburar. Det hade jag glömt. kram på er!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...