16 juni, 2008

Odla pumpa i kompost

Att driva upp frön till plantor är kul. Eftersom jag bor i stan delade jag med mig till en betydligt bättre växtplats nämligen i komposten på Klefstad och hoppas på en bra pumpaskörd i höst.

Förr planterade man på det här viset. Jag fick höra att man lade upp lite högre strängar med jord som bottnats med hästgödsel som är varmt och sedan med annan gödsel för att få riktigt bra med näring. Bl a odlades gurka så. Eller att betmassa (från bl a sockerbetor) transporterades tillbaka till gårdarna för att användas som foder till djuren. Betmassan lades ner i halvmeters djupa gravar på fälten i väntan på att den skulle användas och då kunde man passa på att odla där. Det var alla förutsättningar för en bra skörd, näringsrikt, lä och varmt.

3 kommentarer:

kryddburken sa...

Pumpor är roligt att odla, här på ön är det många små öveblivna åkerbitar som det odlas mängder med stora fina pumpor på! Här hemma har vi ett gäng ute i trädgårn som dottern har fått plantera själv från förra årets pumpor! Det är lite sagolikt och romantiskt med pumpor tycker jag! Dom ger en fin stämmning i trädgårn!

Kinna sa...

Kryddburken - håller med, det är lite romantiskt med pumpor. =)

Nässelblom & choklad sa...

Ja, det är suveränt att kunna odla på den ytan. Det finns verkligen många sätt att odla på som man inte alltid tänker på. Ha en skön sommar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...