29 juni, 2008

Fina burkar och goda snapsar

Att spara och ta tillvara på sommarens och höstens doft och smak är något av det finaste jag vet. Bara att få ha den där härliga känslan att hälla ner i vackra burkar och ta fram under vintern är oslagbar.

Just här är burkar och flaskor, som man kan köpa hos Frida på Hus-Modern, fyllda med essenser till snapsar. Frida gav mig några i olika storlek när hon hälsade på och jag tyckte de små passade utmärkt till koncentraten.

Den långa flaskan är fylld med snaps på röda bär, burken är kryddad med citrus och kardemumma. Hyperikum är en gul blomma som ger ifrån sig vinröd färg. Svarta vinbär kommer snart och det här är från förra året. Svart vinbärsbrännvin är särskilt gott till choklad. Något som jag lärde mig av en väninna på V&S.

2 kommentarer:

Örjan sa...

Hypericum (Johannesört) som Ulf Lundell kryddar sin snaps med.
Även betecknad Hirkum Pirkum.
Johannesörten har ju gula blommor.
Den intensiva färgen finns i knopparna och framträder vid extraktion i olja eller alkohol, eller vid krossning med fingertopparna

Enligt folktro växte örten upp där Johannes Döpares blod droppade ner på marken, efter att han halshuggits.

Hexmaster sa...

Hypericum perforatum = Johannesört. Även formen "Hirkum pirkum" förekommer. En klassiker.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...