13 juni, 2008

Jordkällaren

Det finns ett ställe som jag alltid har gillat och det är vår jordkällare hemma. Det finns dubbla dörrar för att hålla kylan kvar. De leder in till det vitkalkade rummet med runda stenar som täcker det ganska låga taket. Här inne låg alltid torra löv på våren som skulle sopas bort. Ett par snickrade hyllor fanns både på höger och vänster sida till alla burkar med inläggningar. En "sandlåda" i trä för att lagra morötter i. Högar med potatis lades längst in där ett par brädor var ställda på högkant för att hålla dem på plats. En träpinne var stucken direkt ner i jordgolvet för att stötta upp brädorna.
Konserveringsburkarna hade glaslock med byglar och plastringar. Bäst kommer jag ihåg burkarna med rabarber i stavar, staplade på höjden. Och så bigarråerna i konjak förstås. Lite småkallt att hämta saker där. På sommaren var man alltid glad över att komma ut i värmen igen - men det var och är ett favoritställe.

5 kommentarer:

KrakelSpektakel sa...

Vår jordkällare luktar spännande och det växter prästkragar och ängsklockor ovanpå. Tyvärr kan den rasa ihop när som helst och man får inte klättra på den. Möjligvis får man sticka in nosen och ställa in lite mineralvattensflaskor.

akjalam2 sa...

Jag var livrädd för farmors jordkällare.
FAnns blodiglar där sa mina äldre kusiner :) men jag minns dofterna...och smaken av nybakt rågbröd få farstutrappen.....
Pierre
http://www.elorama.se

KarinW sa...

Vi har försökt att göra en källare i vårt hus med kylaggregat och stengolv men som en riktig jordkällare är det inte!

Vera sa...

Hur gör konserverar man rabarbern som du beskriver?

Sådana där burkar med byglar köpte jag på loppis i våras, de är ju inte bara bra att ha utan snygga också :D

Kinna sa...

Vera - direkt saxat ur mormors bok så skriver hon såhär:

Rabarber: Röda stjälkar tvättas skäres i bitar fylles på glas sockerlag ½ kg socker per l vatten fylles på Ster 25 min 75°C eller 80°C. Ungefär ½ l vatten till varje burk.

Lycka till!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...