28 juni, 2008

Gudars så gott


...och tyvärr kan du inte göra om det exakt för det finns inget recept men jag ska beskriva vad jag gjort. Och du ska få mina idéer och kanske känna dig lite inspirerad till att göra ett försök. Jag är säker på att du kommer att lyckas.

Vi gjorde biffar med heminlagd hackad citronsmakande gurka* och hackad gul lök som svettats lite med smör. Salt och svartpeppar samt hemgjord tomatketchup. Återkommer med receptet på ketchup i nästa bok som vi håller på med. Det är mormors recept och jag tror att det är ett av hennes mest spännande saker.

Sen gjorde jag en coleslaw med egen majonnäs. Ett ägg mixades i matberedaren med svensk och fransk senap, eventuellt aning socker, rödvinsvinäger, salt, peppar och vanlig matolja. Varför majonnäsen blev så lyckad den här gången vet jag inte. För en gångs skull skrev jag inte ner vad jag gjorde. Typiskt! Det bästa av allt, inga tillsatser av något som verkar diskutabelt utan äkta vara rakt igenom.

Iallafall skar jag vitkål tunt, tunt. Skar tunna stavar av morot (Julienne) och blandade med majonnäsen och turkiskt yoghurt. Extra salt och peppar. Godare har jag inte smakat.

* Dubblera mängden gurka till lagen då det här receptet ger för mkt smak av citron.

1 kommentar:

zelca sa...

Jag gillar också hemgjord majonnäs och det är ju så väldigt enkelt och snabbtvatt göra med matberedare - det är ju nästan omöjligt att få den att skära sig. Det såg väldigt gott ut!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...