10 juni, 2008

Färska jordgubbar vår livrätt

Ända sen jag var mycket liten har jag fått jordgubbar med mjölk, en kavring med smör och rökt skinka, spickeskinka. I Skillinge på Österlen odlade mormor jordgubbar och när odlingarna inte fanns kvar åkte vi till grannen på självplock. Några liter till lunch plockades men sen skulle vi ha åtskilliga liter till sylt och saft. Snart är det dags att plocka igen och i sommar ska jag lära mig hur man ångar, kokar och gör rårörd jordgubbssaft. Resultatet blir häpnadsväckande olika i färg och hållbarhet.

3 kommentarer:

KarinW sa...

Jag är bortskämd med "gubbar",svärföräldrarna odlar alldeles för mycket! Hoppas du bloggar om saften!Mjuk jordgubbskräm/kompott älskar jag.....

tina sa...

vilken vacker tallrik!

Åsa sa...

Konstigt nog har jag inte ätit jordgubbar än i år. Mina egna här utanför blommade rikligt men nu är det så torrt och det verkar tveksamt om hur skörden kommer utveckla sig.
Låter spännande med den rårörda jordguppssaften.
På återseende!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...