16 maj, 2008

Rabarberkompott gott till både sött och salt

I SvDs bilaga idag är det flera recept med rabarber, bl a en marinad till kött där örten är använd. Häromhelgen gick vi själva ett steg längre och använde efterrättskompotten som tillbehör till köttet. Egentligen skulle den ätas med gräddmjölk eller glass men blev alldeles utsökt till varmrätten. I andra länder kryddas ju kött direkt med kardemumma så vi tänkte varför skulle det inte kunna passa i den här formen och det är något som jag gärna kan tänka mig servera igen.

Rabarberkompott med smaksättning
(4 pers)
750 g späd rabarber
1 ½-2 dl socker

SMAKSÄTTARE
ca 2 tsk grov kardemumma

Skölj och skär rabarbern i ca 2 cm långa bitar. Stöt kardemummans grovt. Lägg rabarber med socker och smaksättning i en ugnsfast form eller kastrull. Lägg på folie eller lock och låt stå på svag värme eller i ej för varm ugn, 175°C i ca 20-30 min.

Andra bloggar om

3 kommentarer:

Vera sa...

Åh ljuvliga rabarber. Det blir nog till att nalla av de första späda stjälkarna i helgen, även om de kunde behöva bli lite längre först.
Linssallad kan ju vara gott att krydda med kardemumma så där kanske jag har en röra som passar mig!
Grattis till tårtmakarvinsten. Den var jättefin!

Hanneles paradis sa...

Ingefära är också gott till rabarber.

Kinna sa...

Hannele, javisst det är jättegott. Just nu sitter jag och smaskar i mig en helt underbar marmelad med rabarber och ingefär. Jag får nästan inte nog av den intenvisa smakkombinationen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...