18 maj, 2008

Nässlor ger kraft

Om du skördar nässlorna lite hela tiden kommer det att finnas späda nässlor ett ganska långt tag framöver och nässlor är gott i soppa, paté och stuvade. När jag var tonåring intresserade jag mig för läkande örter. Det fanns en bok hemma som hette Örtagubbens 25 underbara läkeörter. Ett häfte från 1962. Då torkade jag nässlorna och drack som te för de ger kraft, men det fick mig nästan att tappa lusten att prova dem igen till soppa, för torkade nässlor smakar mer hö än något annat.

Men jag torkade också lindblommor och fläderblommor. Fläderblommorna är feberdrivande när man använder dem till te. Jag lyssnade på en gammal klok gumma som hette Maja. Tyvärr skrev jag inte ner alla hennes tips och all kunskap hon hade men intresset för det här gör att jag gärna dricker mammas fläderbärssaft eller svart vinbärssaft när jag är förkyld.

Nässelsoppa
(4 pers)
ca 2 l färska nässlor (ca 400 g förvällda)

SOPPA
1 msk smör
2 ½ dl vetemjöl
1 l vatten
2 hönsbuljongtärningar
någon matsked creme fraiche
salt
peppar
ev muskot och 1 dl skuren gräslök

Skölj nässlorna väl, ge dem ett hastigt uppkok i vatten. Spara en del av kokvattnet och finfördela nässlorna i matberedare (späd med lite vatten) eller hacka fint på skärbrädan Fräs smör och häll i mjöl. Späd med vatten och buljong. Häll ner nässlorna. Smaka av med salt, peppar och eventuellt muskot och gräslök. Servera med hårdkokta ägghalvor i soppan och ett gott bröd.

4 kommentarer:

Lisa sa...

Jag tyckte också att det var intressant med läkeväxter när jag var yngre och försökte lägga upp ett husapotek av torkade örter.

Det var dock inte många av te-blandningarna som smakade så värst gott… De torkade brännässlorna användes slutligen i brödbak istället, mycket godare.

KarinW sa...

Å jag måste ut och plocka mera nässlor,de är godast i soppa och stuvning tycker jag!

Nässelblom & choklad sa...

Jag torkar faktiskt örter och har ett eget apotek. Det är väldigt olika hur de olika örterna smakar. Vissa ska bara drickas som kurer, vid behov och under en kort period. Andra passar bättre som sällskapsteer. Gott med nässelsoppa! Länkade till dig eftersom jag också just precis skrev om nässlor. Stort grattis till segern i baktävlingen. Ni är så duktiga och tårtorna så snygga! Ha det bra.

Kinna sa...

Nässelblom - Eva du får gärna berätta mera om ditt Apotek. Jag tycker det är kunskap som är väl värd att återuppta. Tack för komplimangen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...