29 maj, 2008

Mangoglass

Balkongen är invigd med först mousserande och sist hemgjord glass. Fantastiskt vacker kväll där vi sitter precis ovanför de nu blommande syrenerna. Det kan inte bli bättre.

En mangojuice fick ge smak till glassen. Kanske fick den en något isig karaktär för vi kunde inte hålla oss och åt den alldeles för kall. Gelatin ska vara bra för konsistensen men jag tycker nog att det kan bli lite för geléaktigt. Grunden ser ut så här och sedan får man prova sig fram.

Mangoglass
4 pers
2 ägg
1/2 dl socker
1 dl mangojuice
1 1/4 dl vispgrädde
3/4 dl yoghurt

vispa ägg och socker, tillsätt juicen. Vispa grädden hårt. Rör ner den och yoghurt. Frys i portionsformar som den kan serveras i. Låt glassen stå framme eller i kylskåp en rejäl stund före servering.

9 kommentarer:

Bendel sa...

Är det balkonggolvet som skymtar? Sååå fint!

Kinna sa...

Bendel, nej det är ett litet bord som ser ut som ett schackbräde. Vi har inte köpt några fina balkongmöbler än utan spanar lite vad som finns.

Daniel Roos sa...

Hej vad gott med glass. Jag har inte varit inne här på ett tag har jobbat lite för mycket och blivit sjukskriven. Var i köpenhamn i helgen och åt på Noma det var underbart. Hoppas du mår bra sköt om dig mvh Dainel

KarinW sa...

Verkar fräscht det där, inte så sliskigt.Passar nog efter stark mat, ska försöka komma ihåg det bara!

Kinna sa...

Daniel - låter inte bra med för mkt jobb och sjukskrivning men jag vet hur det är för jag jobbar också en hel del.

KarinW - det var fräscht men receptet kan förbättras.

Pernilla sa...

Kanske skulle mangopuré fungera ännu bättre som smakbas till glassen? Finns att köpa fryst som smoothieingrediens.

Kinna sa...

Pernilla - du har helt rätt. Puré ger säkert en ännu bättre smak.

Kryddburken sa...

Låter som ett gott recept! Den verkar vara helt i min smak så jag får nog ge det ett försök i sommar! Må så gott!

Marias Kakburk sa...

Vilken härlig kväll!:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...