06 maj, 2008

Harstek

Igår kväll kom vi strax efter en bil som kört över en hare. Stanna, stanna sa jag till Fredrik. Hon kanske behöver hjälp. Tjejen hade klivit ur sin bil. Vet inte om hon var lite lätt chockad. När vi kom fram till haren levde den iallafall inte längre.
En harstek tänkte jag för den var inte särskilt skadad och kontaktade markägaren (min bror Pelle). Han bara skrattade åt mig och sa att han inte var intresserad av den. Väl hemma snittade jag haren nerifrån och tog ur inälvorna. Sen klippte jag ett par kvistar granris och stack i magen. Nu hänger den i kylen under en vecka. Sen ska den flås, tassarna ska tas av och eventuellt läggs den i en mjölkmarinad för att få bort lite av viltsmaken. Det är sån't som jag kommer ihåg från det jag var liten. Men då var det säsong (höst/vinter) och haren hängde i ett kallt garage med enris som stack ur magen.

11 kommentarer:

Hexmaster sa...

Man vet att man kommer från landet om man tänker på mat när folk kör ihjäl djur. ;-) (Snarare än, typ, "åååååå" osv.)

Pernilla sa...

Men så tänker jag med, och jag är inte från landet. Niovåningshus i Stockholmsförort räknas inte som landet.

När jag råkat krocka med ett rådjur som dog tämligen omedelbart förbannade jag det faktum att det fanns vittnen, annars hade kroppen fått åka med i bilen hem. Rådjur är ju himla gott.

Dubbelörnen sa...

Himmel det var så länge sen jag fick äta harstek!!! Hela min barndom var fylld av ren- o älgkött, tjäder, orre, ripa o så självklart hare...

Säg vad jag inte skulle få göra för en färsk harstek *drömmer*

När kan jag komma *skrattar*

Kram

Daniel Roos sa...

Du är bara för tuff jag skulle aldrig vågar göra så haha. :-) hoppas veckan blir bra mvh Daniel

Åsa sa...

Aaahhiigh! Det borde ploppa upp en blinkande skylt som varnar känsliga tittare!!!!

Kinna sa...

Hexmaster - ja, fast jag tänker djur när de lever och då beundrar jag dem då de springer över fälten.

Pernilla - jag skulle nog akta mig för att plocka med mig något hem där jag inte vet vem markägaren är och kan kontakta honom. Snarare larma polisen med en gång.

Dubbelörngen - du har smakat fler vilda djur än jag. Hos oss var det ganska så sällan vi fick viltkött.

Daniel - du skulle säkert greja det här också men jag är inte den som bangar. Vi har ju haft kycklingar hemma som vi slaktat så det är inget konstigt.

Åsa - ja jag var nog lite fundersam på reaktionerna. Jag hoppas du inte tog alltför illa upp.

Elina Jonsson sa...

fint foto kinna. gillar falufärgen sopkvasten porten den sneda bjälken. och så haren såklart. complimenti.

Pernilla sa...

Det var det jag gjorde, men tanken hann ändå fara genom huvudet mitt.

Anna-Eva sa...

Oj, hoppas han inte hann bli stressad och seg :)
Min mamma var med om nåt liknande med en fasan när jag var tonåring. Någon hade skjutit den med en hemmagjord pil.Hon tog hem den och den fick hänga till sig men jag vägrade äta pga hur den dött. Dumt tycker jag nu, den var säker god.

Kinna sa...

Elina - tack för komplimangen.

Pernilla - du är inte ensam med tanken men jag skulle inte göra det.

Anna-Eva - som barn har man ju inte perspektiv på saker och din reaktion var sund då. =)

Åsa sa...

ojdå! Jag skrev ju här i förrgår...men det blev visst inte sparat.

Äh, det är ok. Jag blundade snabbt och scrollade :)
Kul ändå för er som äter kött att se vart det kommer ifrån. Tror de flesta inte tänker så långt då de köper färdigskurna, putsade, plastförpackade köttbitar. Jag föredrar ju t ex färska och råa grönsaker framför de på burk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...