11 maj, 2008

Gott av ett gammalt fikonpaket

Alltid när jag ser och hör ordet fikon tänker jag på uttrycket fick du fikon Sackarias som betyder ung. tji fick du eller att man blir lurad på konfekten. Men med den här marmeladen blir man definitivt inte lurad på konfekten.

Ett gammalt paket torkade fikon från i julas kan man göra en god marmelad av. Marmeladen passar fint på en ostbricka. Eftersom fikonen inte innehåller mycket eget pektin behöver man tillsätta det för att få fram en mer marmeladliknande konsistens. Här går det definivt inte med syltsocker eller certo då fikonen är väldigt söta i sig själva och ytterst lite socker behövs. Alltså reglerar man lättare sockermängden genom melatin/fruktpektin.

Fikonmarmelad
Ca 500 g torkade fikon
1 ½ fruktpektin
1 ½ msk socker
¼ tsk citronsyra
1 dl hackade hasselnötter

Blötlägg fikonen minst 12 timmar. Koka upp och låt koka mjuka ca 5-10 min. Finfördela fikonen med en stavmixer. Koka upp igen och tillsätt fruktpektin blandat med socker. Låt koka 1 min. Blanda i hasselnötter och smaka av med citronsyran.

3 kommentarer:

Lagers tabberas sa...

Min ny grej, Kinna, är syltsocker - det använder jag när jag ska koka smultronsylt åt barnen att ha på morgongröten.
Jag inbillar mig att det slags sockret kan utesluta fruktpektinen.
Förresten, kommer Du i närheten av Tjärstad opch kyrkan där eller är det åt helsike för långt från Dina trakter?

Kinna sa...

Lager - syltsocker innehåller pektin och är jättebra, men om jag vill ha en mindre söt anrättning är det lättare att först använda pektin/fruktpektin/melatin och därefter tillsätta socker (så lite eller mkt man vill). I fikonmarmeladen behövdes det ytterst lite socker för att det skulle bli gott.

Tjärstad vet jag inte riktit var det ligger. Behöver inte vara långt bort för det.

Daniel Roos sa...

Jag brukar ha sauternvin i min marmelad det är också gott. Kul att du gjort det här nu när du prata om ilaluktande ostar förrut. Må så gott Kinna mvh Daniel

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...