04 maj, 2008

Födelsedagskalas

På tisdag blir det stort kaffekalas. Mamma har öppet hus för hon fyller 70 och när vi försöker uppskatta hur många som kommer så kan det bli allt mellan 100-150 pers. Vi har bakat och bakat och bakat i flera dar. Knäckebröd i 1 meter hög hink, lunchpepparkakor à la Thulins bageri i Simrishamn, Hälsingekex, mandelkransar, chokladbröd, wienerbröd, Mammas rågkakor, Delikata kransar, kanapéer och tårtor förstås. Självklart blir det hemgjorda wienerbröd. Jag har gjort ett par "tårta stor och bra", där varje botten räcker till 20 pers. Mamma har gjort Zuleikatårta med smörkräm som kan frysas och plockas fram med kräm och mandel, garnerad och klar.* Mycket disk har det blivit och är man inte bagare så är man diskare. =)



Emellan varven under valborgshelgen har jag provat ut alla rabarberrecept vi har tills sockret tog slut. Saft, sylt, marmelad och efterrätter fick jag iallafall till.



Nu hinner jag blogga 2 minuter för mamma skjutsar lillebror Lasse till tåget och passar på att fylla föråden igen. Lasse har gjort hela trädgården fin, klippt gräs och ansat rabatterna. Superfint! Nu är det en hel del städning kvar, trädgårdsmöblerna ska ut och sen ska linan till flaggstången upp för den har gått av. Ingen födelsedag utan att flaggan är hissad.

*Alla recept finns i "I mormors berså"

9 kommentarer:

Daniel Roos sa...

Ni har verkligen legat i kul med en sån stor fest hälsa Mormor ta hand om dig mvh Daniel

Kinna sa...

Daniel - hi hi. Det här min mamma som fyller. =) Tack ändå jag ska hälsa.

Åsa sa...

Jösses Amalia! Vad roligt.

Med den mängden (och jag som tyckte det var mycket att laga och fixa för en middag på sex personer) gäller det att inte bränna vid eller tappa smet och deg i golvet ;-)

Hoppas ni får en härlig dag i morgon med många fikasugna gäster!

Husmodern sa...

Herregud! Vad skoj det verkar!! Lycka till.

Nässelblom & choklad sa...

Hoppas att allt fungerade och att ni själva också fick tid att njuta av kalaset. Det tror jag för ni har förberett allt så väl. Dessutom vet jag att ni är bäst när det gäller kakor och tårtor! Grattis till din rara mamma som jag ju faktiskt träffat hemma hos dig.

Kinna sa...

Åsa - det blev en toppendag.

Husmodern - tack!

Nässelblom - roligt att du gillar kakorna. Jo, det var väl förberett och så hade vi Maria Å som hjälpte oss. Hon är verkligen duktig och dekorerade en hel del av tårtorna. Jag lägger ut idag eller imorgon så ni får se. Jag ska hälsa och gratta mamsen!

Elina Jonsson sa...

gillar industrifotona skarpt. alltså hink och plåtar.

Älskar mat! sa...

oj vad kakor, mums:)

Kinna sa...

Elina - ja du vet ju hur det är. Inget flådigt utan bara praktiskt i köket.

Älskar mat - det var himla gott också!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...