01 maj, 2008

Att ta till vara på rester

Vad det är hemskt att kasta mat. Vet inte varför jag tycker det men jag är riktigt sparsam och alltid när det blir saker över försöker jag hitta på något att laga. Den här ratatouillen kom till bara för att det fanns massor av skivade tomater som annars skulle kastas. Jag tror inte jag fått till den så god någongång.

Ratatouille skiss
Tomater färska eller på burk
Paprika, röd och grön
lök
Aubergine
Zucchini
vitlöksklyftor
gult senapsfrö
lagerblad
dragon eller oregano
salt
peppar


Skär alla ingredienser i bitar och lägg i en kastrull. Pressa ner vitlöken och häll på alla kryddor utom dragon/oregano, salt och peppar. Låt koka ihop 1 timme. Krydda och smaka av. Servera med kotlett, kyckling eller vit fisk.

6 kommentarer:

Kryddburken sa...

Åh ratatouille är ju så underbart gott! Och man tager vad man haver! väldigt bra skåprens-mat!

mimmismat sa...

Jag håller med, det är inget vidare att kasta mat. Köksekonomin blir glad också. :)

Rebecca sa...

Jag kan inte heller kasta mat. Till och med en morot som blivit sladdrig skär i hjärtat om den måste hamna i komposten. Nej, jag satsar på att ta hand om varenda smula.
Ratatouille är verkligen underbart, gärna med saffran.

Trevlig helg.

Kinna sa...

Kryddburken - visst är det.

Mimmis mat - inte bara köksekonomin

utan det är också miljövänligt.
Rebecca - håller med dig. Jag försöker att inte kasta ens en morot som är täckt med skägg...

Mia sa...

Herre, vad dåligt samvete jag får....jag får ofta slänga grönsaker som möglat, tomaterna ser inte längre ut som tomater, utan något som inte känns igen som någon grönsak överhuvudtaget. Jag är så dåligt på att beräkna grönsaks- och fruktmängd när man får besök, men vill alltid se till att det finns. Men den där ratatouillen låter ju suverän, är det gott till gröten på frukosten? ;0)

saluti, Mia

Kinna sa...

Mia - du behöver inte ha dåligt samvete. Det ligger lite skrumpna och ibland mögliga saker hos mig också, men jag försöker verkligen komma ihåg att kika och göra något av allt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...