23 april, 2008

Smygtitt in i brorsans skafferi

Nu har jag smugit mig in i min brors kök och öppnat hans skafferi för att se om jag kan fixa något till lunch till oss. Det är spännande att se både hur lik man är som syskon och har ungefär samma lager hemma och vilka saker man inte har gemensamt. Största skillnaden är nog att han bor i Malmö och jag i Stockholm och lokala varor som han köper kan jag inte få tag på. Lägg t ex märke till den silverfärgade burken till vänster. Det är müsli från Olof Viktor. Något som jag inte kan köpa (åtminstone vad jag vet). Tyvärr är burken tom. Jag tjuvkikade då jag blev himla nyfiken. Kanske hinner vi förbi idag och kan köpa något hos dem.

Vad blev det då för lunch från hans skåp? Jo, en enkel potatissoppa ska jag bjuda på när han kommer hem till lunch. Gissa om han blir förvånad när han ser det här inlägget. (hi hi)

Snabb potatissoppa för 2
4 potatisar
1 liten lök
1 svampbuljongtärning
vatten
ev yoghurt eller creme fraiche.

skala potatis och lök. Dela potatisen i mindre bitar. Hacka löken grovt. Fräs i en kastrull med lite margarin. Ska bli lite brynt. Häll på vatten så det täcker, tillsätt svampbuljongen. Låt koka mjukt. Mosa eventuellt med gaffel eller gör slätare med mixerstav. Smaksätt eventuellt med lite yoghurt eller creme fraiche. Vi får se hur jag gör för just nu smakar det bra med bara buljongen.

4 kommentarer:

Caroline sa...

Det är kul att leka lite "Kockduellen" hemma hos andra.
Har också två sådana Olof Viktors-musli, med hemmagjord musli i :-)

Smaklig måltid!

Daniel Roos sa...

Jag tycker aldrig jag ahr något i mitt kylskåp inte vet jag varför. Jag var på mässan i går och tyckte det var ganska tråkigt vin nordic var bättre tycker jag men jag fick goda desserter hos min vänner på Valrhona så det var kul. Sköt om dig Kinna må gott mvh Daniel

karin sa...

Jag har ett mycket ambivalent förhållande till mina matförråd, det pendlar mellan att ha många saker hemma för att raskt kunna svänga ihop något käckt till att i nästa stund ha skafferirensningar, det blir speciellt förvillande när dessa två ytterligheter sammanstrålar

KarinW sa...

Andras matförråd är utmanande.Här har du mitt kylskåp visst hette matprogrammet det?När jag gör potatissoppa tänker jag på min mormor! Tror jag såg den där muslin på CajsaWarg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...