07 april, 2008

Minnen av Grekland

Tågluffat har säkert väldigt många av er läsare gjort. Själv kom jag iväg i mitten av 80-talet tillsammans med lillasyster Lotta. Med början i Paris kom vi sedan till Barcelona, vidare till Italien och sedan Grekland. Genom hela Italien hade vi sällskap med två engelsmän som agerade beskyddare, letade platser på tåget till oss och såg till att vi inte råkade illa ut. Väl framme på Korfu bestämde vi oss för att övernatta på en strand. Helt idiotiskt skulle jag säga idag men då verkade det väldigt spännande och killarna tog hand om oss, sov på varsin sida om oss och såg till att inget hände. Långt senare fick Lotta kort från den ena killen där han berättade att han varit helt fascinerad av att vi var syskon och reste ihop. Själv hade han vuxit upp på barnhem och hade ingen familj. Det var därför de ville dela vår gemenskap och umgås med oss. Jag kommer inte ihåg om vi spenderade flera dagar eller nätter på stranden men jag kommer väl ihåg att vi var på en taverna och åt. När vi kom dit försökte vi få se en meny men istället blev vi inbjudna i köket. Madamen lyfte på de olika kastrullocken och visade oss varje rätt vi kunde välja emellan. Det var moussaka som smakade kanel och jag kommer också ihåg stora köttbullar i tomatsås. Smaken kommer jag inte ihåg men inspirerad av minnet gjorde jag den här rätten.

Köttbullar med doft av Grekand
4 pers
500 g nötkött
2 små vitlöksklyftor
1 tsk salt
peppar
1 msk grekisk oregano
1 ägg
2 skivor kantskuret vitt bröd
peppar ur kvarn

Sås
1 burk hela tomater
1 dl vatten
1 msk tomatpuré
1 tsk harissa
lite rödvinsvinäger
ev grekisk yoghurt

Lägg brödet i blöt. Krama ur överflödigt vatten. Blanda alla ingredienser till köttbullarna. Finfördela tomaterna något och häll dem i en låg, vid kastrull, skölj ur burken med vatten, tillsätt tomatpuré, harissa och vinäger. Låt koka ihop ca 10 min. Forma stora köttbullar av smeten. Lägg i såsen. Låt koka 10 min på varje sida. Rör eventuellt ner lite grekisk yoghurt i såsen när köttbullarna ska serveras. Servera med ris eller stor couscous.

Nästa gång ska jag eventuellt utesluta ägget och tillsätta vatten i smeten för att se om bullarna blir mindre fasta.

De smakade bättre dag två då smakerna gift sig.

Andra bloggar om , ,

1 kommentar:

Matblogg.se sa...

Har faktiskt aldrig varit i Grekland konstigt nog. Men jag älskar grekisk mat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...