18 mars, 2008

Påsktraditioner och påskbord

Funderar på vilka påsktraditioner jag har och kan konstatera att om det varit för några år sedan skulle jag ha sagt att jag serverar lamm med rösti till påsken. Men egentligen - varför då? Det är ju inget som jag har med mig hemifrån utan har anammats på vägen då jag försökt skapa mina egna traditioner. Något som inte passar mina tankar om att äta när- och lokalodlat samt efter säsong. Inte finns det många svenska lamm att uppbringa så här års. Många kommer från Nya Zeeland. Alltså började jag tänka på vad som serverades när jag var liten.

På långfredagen kom farmor på besök. Hon var en ganska så sträng dam så det gällde att ha städat och se "snygger ut" som hon sa. Barn skulle nog mera synas än att höras för hon tillhörde verkligen den gamla stammen. Helst skulle långfredagen spenderas utan några nöjen och den ännu äldre generationen vet hur lång och tråkig just den dagen var. Till middag serverades alltid hel kokt gädda med riktigt god äggsås. Något som jag gillar än idag. Äggsåsen består av smält smör, hårdkokta mosade ägg och massor med persilja, gräslök och dill. Kokt potatis och kokta grönsaker är gott till.

På påskafton hade vi alltid buffé Flera sorters inlagd sill, varma sillrätter, ugnsomelett, Janssons frestelse, hemgjorda extra små fina köttbullar, prinskorv. Lite småplock helt enkelt. Något som mamma säger att det åts på det sättet redan i hennes hem (då är vi tillbaka på 40-50-talet). Hembakat grovt bröd som kavring och knäckebröd hörde också till. Och förstås någon god ost, som t ex cheddar.

Det som var mesta traditionen hos oss var att måla äggen. Vi samlade fina späda blommor och blad som lindades fast kring äggen med sytråd. Sedan kokades äggen i ett bad med ytterskalet från gul lök. Därmed blev de vackert marmorerade i brungula toner och fick fina mönster av växterna. Ibland använde vi köpt färg från affären i rött, grönt och blått. Äggen gjordes då extra blanka med en bit fläsksvål.

Påsktårtan hörde också till. Den gjordes av ett par sockerkaksbottnar, kanske gott äppelmos, vaniljkräm eller något annat läckert emellan. På ovansidan lades hela persikor och grädde omkring så att de såg ut som stekta ägg.

Om jag ska leta upp något nytt så är det att försöka se om några nässlor kommit och göra en nässelsoppa som förrätt på långfredagen.

En sån här påsk ska jag fira i år och jag ser riktigt fram emot det.

Glad påsk!!


PS Tips till dig på fler sillrätter - fem-minuters-sill, eller köp en konservburk inläggningssill och följ anvisningarna och du har något som är mycket likt Kåsebergasill, pikant strömmingslåda, varm böcklinglåda

Tradition på Österlen - äggapickning DS

4 kommentarer:

Kryddburken sa...

Härligt att läsa om dina barndoms-traditioner! En riktigt Glad Påsk önskas från ett för tillfället snöstormigt Öland!

MammaMat sa...

Skoj att läsa om dina traditioner och jag hoppas du får en riktigt trevlig påsk!
Hälsningar från MammaMat

Kinna sa...

Hoppas ni båda får det lika skönt! Glada påskhälsningr från ett snöigt östergötland!

Xtian sa...

Glad påsk önskar Redaktionen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...