29 mars, 2008

Krispigt täcke

Mycket suspekt täcke över äpplena, med cornflakes… något som jag inte skulle provat om vi inte bestämt oss för att göra alla recept i de svarta vaxduksböckerna. Beskrivningen har säkert varit inskriven i 10 år utan att någon tyckt den varit värd att ens prova på. Döm av vår förvåning då den blev mycket god, med en spännande touche av de krispiga cornflakesen.

Äppelkaka (Eva Marie)
(6-8 pers)
5 dl cornflakes
125 g margarin
125 socker
1 ½ dl vetemjöl
Äpplen i skivor eller klyftor

Blanda ihop alla ingredienserna och mosa ihop någon minut. Går bra att göra i matberedaren. Lägg äpplen i en smord form. Strö över blandningen. Grädda i 225°C, ca 20 minuter i mitten av ugnen.

6 kommentarer:

Solan sa...

Ännu ett smarrigt recept som bara måste testas. Tack så mycket. Ha det gott. // Solan

Anonym sa...

Ah, ingredienserna finns även här i Italien, så det här ska prövas. Det är svårt att hitta bak-ingredienser här, eftersom dom ofta har halv-fabrikat, halvbakat redan....mycket märkligt. Jag har kanske inte letat i rätt butiker...jag har t o m köpt kakao hemma och tagit med hit..och block-choklad, nästa gång blir det nog bak-pulver & vaniljsocker! ;0)
Trevlig söndag, Kram Mia

Vera sa...

Cornflakes kan användas till mycket! Jag gillar det också till äppelkaka.
Har du testat att använda det som nuggets-panering? Krispigt!

Joakim sa...

Kommer testas till helgen då jag får familjen på besök. Tack!

Kinna sa...

Tack för alla trevliga kommmentarer!

Bara en liten pärla sa...

oj vad gott det såg ut - måste prov, spännande att laga med cornflakes.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...