26 mars, 2008

Härligt hastigt

Äggvitan går inte att få fluffig och luftig. Jag provar med annan äggvita tänker jag högt. Den ska användas till en gäddpaté som måste vara perfekt i höjd och smak. Nästa bunke med äggvita blir bättre men den som inte blev något kan jag inte kasta utan vispar lite till och vips så har den också blivit ganska hög. Lite socker i och utbredd på en plåt med bakplåtspapper blir den en maräng som står flera timmar i varmluftsugnen på 50-75 grader.

Ett par dagar senare, på påskdagen fyller jag år och snabbt fixas det med en vaniljkräm emellan, ett lager grädde ovanpå och ett par persikor. Lite mandel blir enda dekor över. Så härligt hastigt kan också en födelsedagstårta komma till. Dessvärre var det hastigt i köket och inget recept skrevs ner men en marängsmet och en vaniljkräm brukar finnas i vanliga kokböcker.

9 kommentarer:

Kryddburken sa...

Härlig skiss du beskriver! Maken fyllde också år på påskafton, men vi uteslöt det söta och gjorde en smörgåstårta istället! Din tårta ser ju himmelskt god ut måste jag säga! Grattis i efterskott!

Kinna sa...

Tack! Nu ser jag att jag skrev påskafton - skulle vara påskdagen. Hälsa maken. =)

Solan sa...

Skönt att slippa stress med bakning inför födelsedagen. Denna tårta blev ju ett mästerverk. Ser jättesmarrig ut. Tack för tipset. Ha det gott. // Solan

Hanneles paradis sa...

å, vill ha påsktårta :)

Daniel Roos sa...

Härligt Kinna med tårta det är aldrig fel. Jag har märkt att färsk äggvita blir bättre om det stot någon dag i kylen då blir den lufftigare när man vispar den. Men vi har äggvita och äggula på dunk det sparar mycket tid samt att den vitan alltid blir fluffig på nolltid må så gott mvh Daniel

Örjan sa...

Vispad äggvita till gäddpate?
Är det pate med kokt gäddkött eller med rå gäddfärs?
Recept emotses på bloggen.

Kinna sa...

Örjan - ja vispad äggvita till gäddpaté. Rå gäddfärs. Receptet kommer i Året Runt om ca 7 veckor. Jag meddelar på bloggen så ser du.

Kinna sa...

Daniel - äggvita på burk låter lite speciellt. Bra tips om det där med att den står. Det är ju ofta fallet med äggvita - man har några över.

Bara en liten pärla sa...

mumms...måste prova även denna! kul dekoration.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...