17 mars, 2008

Heureka - jag har det

Frysrensning inför sommaren och de sista bären ska förvandlas till sylt och marmelad. Jag har tagit för vana att koka sylt efterhand som det går åt och inte göra allt på en gång på hösten.

Socker ger en fast sylt och har en konserverande effekt. Mindre mängd socker gör den lös och rinnig men är godare enligt min smak. Speciellt blåbärssylt vill jag inte ha rinnande nerför handen när jag ska äta en skiva rostat bröd. Men vad gör man om man inte vill ha så sött utan mera fruktsmak? Den magiska formeln är att använda fruktpektin i pulverform. Genialiskt även för apelsinmarmelad som inte behöver koka i evigheters evigheter. Alltså en väldigt bra lösning för både sylt och marmelad.

Förgäves har jag dock letat fruktpektin i affären. De lovade ta hem det, men "glömde" helt bort min beställning. Konstigt att de inte lyssnar lite mer på sina kunder (det är inte första gången som de inte tar hem det jag frågar efter), utan den påse jag har är köpt ute på landet där man använder såna här "udda" saker.

Blåbärssylt som smakar blåbär
(ca 2 burkar sylt)
1 kg blåbär
2 msk socker
2 tsk fruktpektinpulver
4 dl socker

Koka upp bären, max 5 min. Tillsätt fruktpektinpulvret blandat med 2 msk socker. Låt koka 1 min. Blanda i resterande socker och låt koka 3-5 minuter. Häll på väl rengjorda burkar. Låt kallna och paraffinera.

6 kommentarer:

Pernilla sa...

Vilken sorts fruktpektin använder du? Jag är uppvuxen med syltkok där Certo, flytande pektin, var den "magiska ingrediensen".

weezer sa...

Syltsocker, anyone? :)

Kinna sa...

Pernilla - jag var tvungen att kika på min förpackning. Det ena är certo i pulverform som inte kräver en viss, läs större mängd, socker. Det andra som jag har är Melatin från Törsleffs som funkar på liknande sätt.

Weezer - syltsocker är säkert OK men jag tycker det kan bli lite väl fast i konsistensen så jag tycker att fruktpektinet funkar bättre. (kan väl erkänna att jag inte använt syltsocker mer än ett par gånger eftersom fruktpektinet gett den konsistens jag gillar)

Daniel Roos sa...

Det här var kul blåbärssylt som smakar blåbär hihi ;-) vad ska det annars smaka. Jag ahr givetvis jobbat mycket med både syltsocker och pektin nu förtiden andvänder jag bara det sista och det i pulverform. Det funkar till såser med osv må så gott mvh Daniel

Kinna sa...

Daniel - hi hi, jag tycket det är roligare om det smakar mer bär än socker. Det är det jag menar med blåbärssmak. Sås - tack för bra tips!

Daniel Roos sa...

Du har så rätt så man vill ha bärsmaken inte för mycket socker. Det var bara så kul skrivet :-) jag funderar just nu på att köpa en blåbärsolja jag smakat som är skit god på så sätt kan jag göra en sorbet som smakar blåbär men är vit det är coolt tycker jag. Glad påsk må gott mvh DAniel

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...