22 mars, 2008

En tysk älsklingskaka

Här är ett recept från min Au Pair tid i Tyskland som kommer från Frau Hoffman, mormor i familjen. Hon visste att min favorit var käsekuchen och hade ofta med sig någon typ av sån kaka till oss när vi skulle dricka kaffe på eftermiddagarna. Helga, hennes dotter och min Au Pair mamma älskade att ha kaffebjudningar och hade flera kaffeserviser som hon glatt dukade fram.

Jag har tre såna här recept med lite variationer, någon med en pajbotten och en med maräng och pajdegsbotten samt nedanstående. I alla är det vaniljpuddingpulverpåse eller käsekuchehilfe. Jag har testat att byta ut det. Här är innehållet ersatt med marsanpulver men jag tror att det går lika bra med majsenastärkelse.

Käsekuchen, Frau Hoffmann
(8 pers)
500 g Keslla
2 dl socker
½ msk vaniljsocker
2 ägg
60 g smör
1 ½ msk marsanpulver
saften av 1 citron
1 ½ tsk bakpulver

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smör. Tillsätt kesella, vaniljsocker, citronsaft, marsanpulver och sist smör. Häll i en väl smord 1,5 liters form, rund eller oval. Grädda i 160-170°C i ca 1 timme. Stjälp upp och pudra lite florsocker över.

Servera som den är eller eventuellt med lite färska bär men jag tycker inte det behövs för den är väldigt god i sig.

9 kommentarer:

Dubbelörnen sa...

Vilket enkelt o supergott recept! Gjorde den idag o det blev en succe. En smarrkaka enl sonen ;)

Tusen tack!

Kramar

Kinna sa...

Åh, vad kul att du gjorde den. Jag älskar smaken och kesella visar sig från sin mest fördelaktiga sida.

Bendel sa...

Åh, något liknande brukade min tyska garnntant bjuda på då jag växte upp.

Bendel sa...

granntant

Örjan sa...

Tack för receptet.
Serverade det idag till lunchgästerna tillsammans med broccolisoppa.
Följde ditt recept med tillägget - lite raspat skal från citronen. Alltid gott med aningen citrusolja (?)
En reflektion -under gräddningen när jag öppnade ugnsluckan uppfattade jag en mandelarom. Nästa gång kanske jag tillsätter lite flagad mandel för att förstärka den smaken/aromen.

Dessutom den är ju glutenfri!

Kinna sa...

Örjan, använde du marsanpulver eller majsenastärkelse i din? Raspat citronskal är inte fel men det var något sånt i de andra två så för att särskilja smaken behöll jag det här receptet så intakt som möjligt.

Örjan sa...

Jag använde marsanpulver

Anonym sa...

ojojoj så gott.
Är själv från Tyskland men denna variant har jag inte ätit förrut. Supergott, kommer att ingå i favoritrecepter, har dessutom bakat med sötningsmedel pga att min man är diabetiker och den är lika god!!
Hälsning
Marion

Kinna Jonsson sa...

Marion. Vad roligt. I vår bok I mormors skafferi har vi 2 recept till med käsekuchen då det verkligen är favoriter hos mig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...