24 mars, 2008

En glimt av sommaren

Saftsoppa, bärkrämer och äppelefterrätter har vi fått under hela uppväxten. Det var bra extra vitaminer på vintern och gav samtidigt något sött efter maten. Idag när allt ska gå så fort tycker jag att vi tappat bort den här behagliga avslutningen på en måltid. Det är lättare att ta fram ett glasspaket ur frysen eller ställa fram lite choklad och smågodis på bordet. Säkert är det någon som vet att det är nyttigare med det ena eller andra men rent tankemässigt känns det som om en bärkräm med mjölk eller en enkel saftsoppa borde ge färre kalorier och större lyckokänsla.

Förr var alla portioner mindre så det fanns plats i magen för det lilla extra. På vintern blev efterrätter i mättade varmt röda eller mörka toner en glimt av sommaren med jordgubbsplockning, fågelskrämmor i körsbärsträden eller en hel dag i skogen på jakt efter blåbär.

Saftsoppa
(4 pers)
1 l vatten
2 dl saft
2 msk potatismjöl
(socker)

Blanda vatten, saft och potatismjöl i en kastrull. Låt få ett uppkok under omrörning. Servera saftsoppan avsvalnad gärna med skorpor. Sommartid kan man lägga i färska bär. Vintertid råa äppeltärningar, apelsin- eller bananskivor.

6 kommentarer:

Solan sa...

Ja tyvärr glömmer vi gårdagens goda recept, Du ska ha tack för påminnelsen och det fina receptet. Ha det gott. // Solan

Örjan sa...

Ja det påminner mig om min barndom.

Ett annat minne är krusbärskräm.
Det började med plockning och snoppning av gröna omogna bär. Alla små bär stoppades ned i glasflaskor (gärna av oss barn)
Konserverades och paraffinerades enl konstens alla regler.

För att få ur krusbären ur flaskan behövdes oftast hjälp av en stor tröjsticka (med knopp).

Idag konserverar vi inte längre i vår familj utan använder frysen för förvaring av bären.

Åsa sa...

Åh, saftsoppa var ett av de första recept jag lärde mig i hemkunskapen i mellanstadiet :) Har fortfarande kvar det handskrivna recepthäftet. Gott också som alternativ till ex nyponsoppa om man är eller har varit sjuk.

Kristina Eriksson sa...

Ser härligt gott ut! Vädret på Österlen var faktiskt inte så farligt, i Haväng tex var det barmark! /Ha det! Kristina

Daniel Roos sa...

Jag älskar allt det här framför allt fläder har försökt få tag på det för jag tänkte ha med det i OS men det verkar vara slut men som tur vad hitta vi en stor låda fläder blommor i frysen på jobbet så nu har jag hur mycket som helst det känns toppen. Hoppas påsken vara bra mvh Daniel

Kinna sa...

Daniel - Kul att du skriver så ofta hos mig. Blir verkligen fläder från frysen bra? Jag har för mig att det kan bli beskt. När är OS?

I flaskan är det förresten fläderbärssaft som smakar helt annorlunda än den på blommor.

Må gott!
Kinna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...