10 mars, 2008

Burkmat när den är som bäst

Varje gång vi är utomlands passar jag på att äta surkål i någon form. Det kan vara som gulaschgryta, tillsammans med rökta korvar, kassler eller en knödel. Jag riktigt älskar syran och smaken av kålen. Nu har jag också förstått att laga till den på ett bättre sätt än förut. Då värmde jag den försiktigt och nästan osköljd. Till den serverades bräckt kassler och inte fick jag fram samma goda resultat som på kontinenten.

Häromdagen föll polletten ner. En kollega till mig som är mycket duktig på att laga mat berättade att hon sköljer surkålen rejält, lägger den i en kastrull. Sedan tittade hon på mig och sa med illmarig min. "På med vitt vin, koka med något gott rökt i en timme. Smaka sen av med vinäger och kanske lite mera vin". Jaha tänkte jag det måste provas. Nu har jag provat och det blev precis som den härliga surkål jag längtat efter. Jag lade till ett lagerblad kokade inte mer än 20 minuter (för vi var kolossalt hungriga). Chorizo och bacon kokade med. Det här är burkmat i dess ädlaste form. Du måste bara prova för det blev så jättebra!

8 kommentarer:

Lisa sa...

Jag älskar surkål, men brukar oftast äta den helt naturell och otillagad som tillbehör. Detta receptet med rökigt fläsk och vitt vin ska jag definitivt prova!

Hemliga kockan sa...

Är det så man gör för att det ska smaka så gott! Jag ska följa instruktionerna till punkt och pricka.

zelca sa...

Det måste jag testa! Åt ni chorizo och baconet som kokat med surkålen till eller var det bara smaksättning till kålen?

Kinna sa...

Vi åt korven och baconet till. Vill man kan man lägga till lite kokt potatis. Det har jag sett bl a i Alsace.

Susanna i Gbg sa...

Tack för din blogg!! Jag har läst den kontinuerligt sedan i höstas, och har den som enda blogg bland mina favoriter. Så mycket roliga tips och recept mm! Du lär mig att ta ut svängarna när det gäller mat och matlagning. Det har jag länge velat, men inte vetat hur jag ska bete mig. Jag är ok duktig på matlagning, men är på något sätt inkörd på gamla vanor. Som det här med surkål. Jag kanske borde skämmas, men jag har inte ens berört tanken på att köpa hem surkål. Vi har aldrig ätit det i min familj, men jag ska verkligen prova. Kul!! Tack igen!

Kinna sa...

Susanna - ibland blir man svarslös och det blev jag nu...Vad glad jag blev över att få höra att du blir inspirerad av att läsa och att bloggen är en favorit. Helt enkelt otroligt roligt!!! Tack för fin kommentar!

Kristina Eriksson sa...

Det ska jag testa, surkål är en sån där ingrediens som jag är lite besatt av. Inte så att jag äter det så ofta men jag tänker på det som att det måste gå att få det riktigt gott, det är kanske ditt sätt som är lösningen!

Anna-Eva sa...

Åh, mums, mums, vad sugen jag blev. Här ska det lagas surkål!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...