28 mars, 2008

Bräckkorv och stuvad vitkål - mat i all enkelhet

Nu tryter det verkligen med fantasin och vad man kan hitta på med lite småtrötta grönsaker innan det nya fräscha kommer i form av sparris, kronärtskockor, rabarber och jordgubbar. Stuvad vitkål, hur kul är det? Men döm av min förvåning då det blev jättegott. Här är en skiss.

Skär bort stocken på vitkålen och "tärna". Koka mjuk i saltat vatten. Häll av vattnet i en bunke och spara. Smält margarin, tillsätt mjöl och späd med en del av kokvattnet och lite matlagningsgrädde. Smaksätt med grov skånsk senap eller någon annan sort som du gillar, salt och peppar förstås. Tillsätt vitkålen.
Stek någon god korv till, bräckkorv vill jag minnas man fick av farmor. Där då en tjockare korv skärs mitt itu och sedan längs med och stek. Jag stekte en chorizzo som passade utmärkt till.

3 kommentarer:

Krister "Holman" Holmér sa...

Ser ju riktigt gott ut det här. Skulle kanske passa bra med ett kumminbröd till?

Väneligen Krister

Anna-Eva sa...

Men kära nån vad gott. Varför glömmer jag bort att stuva vitkål? Men jag vill ha isterband till åh åh åh. Tack för tipset :)

Kinna sa...

Krister - kumminbröd kan säkert passa till.

anna-eva - isterband är ljuvliga till men just den här gången blev det starka korvar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...