15 februari, 2008

Quinoan och jag

Det är lika bra att erkänna. Quinoan och jag kommer aldriga att bli kompisar hur nyttig den än är. Det längsta som jag kan sträcka mig är till en citrondoftande sallad med lök och tomater. Igår försökte jag mig på en risottoliknande sak men tyckte inte att den var så god att den var värd att göra igen.* Ibland är det ju så att man måste prova och resultatet blir inte riktigt som det förväntas.
Det som jag gjorde som gott tillbehör kan jag däremot rekommendera. Rödvinsbräserade champinjoner. Jättegott som tillbehör till fylld kyckling eller fläskfilé.

Rödvinsbräserade champinjoner
champinjoner i skivor
en rejäl skvätt balsamvinäger
en mindre rejäl skvätt gott rödvin
Låt puttra för att vätskan ska koka in. Häll eventuellt på mer vätska. Smaka av med salt och peppar. Montera med en klick smör för att få champinjonerna glansiga före servering.

* Uppdaterat, quinoan fick nog oförtjänt straff. Med andra tillbehör - en bit hjortfilé och gröna bönor blev den toppen. Här är receptet som är inspirerat av Ilvas quinotto:

Quinotto med spenat
1-2 port
drygt 1 dl vit quinoa
1/2 gul lök
smör
3 dl viltbuljong (jag använde hemgjord hjortbuljong)
2-2 1/2 dl fryst bladspenat
ca 1 dl fint riven parmesan
salt
peppar

Fräs quinoa och lök i lite smör i en kastrull. Häll på lite buljong i taget. Småkoka under lock. När vätskan kokat tillsätts mer. Det tar ca 30 minuter innan quinoan är klar och all vätska gått åt. Rör ner bladspenaten, värm. Tillsätt parmesan och smaka av strax före servering.

2 kommentarer:

Bendel sa...

Då ska jag också testa det senare receptet. Har också lite svårt att hitta rätt med quinoa.

io sa...

Här är en till som haft svårt med quinoa... Skönt att det är fler! Har flera mystiska vänner som är lyriska. Men jag lovar att ge det ett försök till...
io

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...