10 februari, 2008

Kycklinggryta med stor couscous

Hötorgshallen är ett favoritställe där jag kan spankulera runt i timmar och bara njuta. Kika ner i någon disk, ta ett smakprov och köpa en hel massa goda grejer med mig hem. Ett ställe som alltid fascinerar mig är affären med oliver, nötter och torkad frukt. Där finns det också olika sorters gryn och stor couscous. Nyfiken som jag varit en tid på att göra den stora couscousen kollade jag upp med damen bakom disken vad jag skulle göra för något till. En kycklinggryta var tipset. Inte kom jag ihåg vad det var i den nu såhär ett par veckor senare så jag funderade i banorna marocko, kryddor och vad jag tycker om. Det blev en kaneldoftande kycklinggryta med aprikoser. Couscousen kokte i 30 minuter men skulle säkert ha kokat lite till. Vi blev bara så hungriga och kunde inte vänta längre. En dl torr couscous räckte gott till två personer. Med ung. dubbelt så mycket vatten och lite salt skötte den sig själv på spisen.



Marockanskinspirerad kycklinggryta
1 stor lök
1 hel kyckling
1 hönsbuljongtärning
1 burk hela tomater
10 aprikoser
1 1/2 tsk harissa
2 kanelstänger
1/2 tsk salt
1 msk balsamvinäger

Stycka kycklingen i mindre delar, ta av skinnet och spara skrovet till buljongkok. Sätt på couscousen. Skala och skiva löken. Bryn tills den blir glansig i en gryta. Lägg i kycklingdelarna. Häll på tomater, aprikoser och kryddor. Låt koka i ca 30 minuter. Smaka av med mer kryddor om du vill ha den starkare.

Frys ner kycklingskrovet och när du har flera kokar du en buljong. Då behöver du inte buljongtärningen nästa gång.

11 kommentarer:

Åsa sa...

Låter gott! Undra om man skulle kunna koka den i en lergryta, utan kyckling...? Det har annars lagats mången kycklingar i den :) Kruxet är bara nu att hitta på vad jag ska stoppa i den utan kött!

P.S. Det blev en ny mandolin till slut. Med en insats att hyvla till vågiga skivor som jag inte hade på min gamla. Får väl lägga in gurkor nu också :)

Kinna sa...

Åsa, jag är inte så jättebra på ersättning för kött. Quorn kanske eller skulle sötpotatis kunna funka i större bitar. Kanske kan du prova och berätta vad det blev. =)

Husmodern sa...

Jag hade precis samma problem när jag kokade moghrabiah första gången, den tar längre tid än vad man tror, och HERREGUD vad mycket vatten som går åt! Jag fick fylla på med vatten, vilket nog inte var så bra för tillagningsprocessen!

Elin sa...

är det där israelisk couscous? Hm, måste nog släpa mig i väg till hötorgshallen någon dag...

Lisa sa...

Vad intressant att höra att det är fler som blivit överaskade över stor-couscousens långa koktid. Jag kokade och kokade i mängder av vatten, men kunde ändå inte bli kvitt känslan av att det smakade som små studsbollar i munnen...

Jag hävdade bestämt att stor couscous inte var gott och påsen hamnade längst bak i skåpet. Vet någon hur man får dem att smaka gott vill jag gärna ha tips! Tills vidare gör jag kycklinggrytan med normalstor couscous istället :-)

Kinna sa...

Tack husmodern för att du gav couscousen ett namn, moghrabiah, hittade även pärlcouscous. Libanesisk verkar mera vara hemvisten än israel. Det finns säkert någon som vet bättre än jag.

Bendel sa...

Jag känner också igen den som israelisk. Gott tycker jag. Har, med inspiration från Malin Söderström, kokat den med salt och gurkmeja och sedan blandat med vårlök, tomat, russin, aprikoser och färsk mynta och ätit som tillbehör till kött och kyckling.

Kinna sa...

Bendel, tack för ett bra tips. =)

Bendel sa...

Varsågod! Gärna en dressing till också, gärna med harissa i.

Husmodern sa...

Sist jag gjorde moghrabiah så kokade jag en mustig tomatsås med salami, vitlök och oliver och hade till. Det fungerade utmärkt. Den skulle man säkert funka med harissa, f ö!

Caroline sa...

Jag testade "bollarna" i måndags. Tyckte att de blev goda med kryddor annars är de rätt intetsägande.
Barnen gillade dem mycket!

Tänkte ha dem på nästa middag med släkten: lite "conversation piece" är det över dem.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...