19 februari, 2008

Köpenhamn - smörrebröd, jazz och konst

Köpenhamn var det verkligen svinkallt i helgen. Så rått att jag hade 3 lager ylletröjor förutom en tjock kappa på mig. Kylan gick genom märg och ben. En lättnadens våg av värme varje gång vi gick in i ett varuhus eller in på ett kafé. Illum och Magasin du Nord med matavdelningarna var bara ett måste. Sorgset kan jag konstatera att internationaliseringen till viss del tog charmen från att upptäcka ny design eller spännande mat. Allt som finns hemma fanns här bland prylarna. Maten likaså, franskt, italienskt såg utslätat ut i uppläggningarna på restaurangerna. Modern danish med fransk touch kan man säga. Antagligen hittade vi inte rätt sorts ställe. Madklubben som vi försökte boka bord på var fullbokat.



OK några pärlor fanns det. Kanal Caféen med smörrebröd var toppen men jag säger bara - boka bord!! Vi fick äta på tid för kl 1 kom nästa gäng gäster. Underbar atmosfär dock med roliga tavlor, båtmodeller och sköna möbler i svart skinn och mjukt böjt trä i äkta dansk anda. Smörrebröden var fantastiskt goda. Förvånade blev vi då inte alla påläggen låg på brödet utan det kom à part. Leverpastej med bacon och champinjoner serverades varm i terrin. Sillen i en egen bytta liksom fläsksteken med härligt knaprig svål, genuint dansk. Det var gott med tillbehör som kapris och rödbetor. Enda pålägget som låg på bröd var rostbiff med remouladsås. Plötsligt när vi satt där kände jag att det här var samma sorter som vi beställt förra gången vi var på Café Petersborg. Även det ett lika charmigt smörrebrödsställe. Tänk att vi inte var mer fantasifulla än så utan att vi beställde det som vi tyckte lät godast och det blev exakt samma sak igen.

Söndagen avnjöts på Arken med utställning av Skagenmålarna. Inte visste jag att mycket av motiven var fiskargubbar. Hade ingen koll. Lite för mkt kitsch och för föreställande för min smak och ändå gjorde målarna revolutionerande konst på den tiden genom att måla människor som de var i deras rätta element. Ett sätt att måla som startade med Barbizonskolan, bl a med Millets kända tavla "Angelus" (Aftonbön). Jag som trodde det var mer Kröyer anda i de flesta verken som i Hipp hipp hurra eller impressionistmåleriet, blev lätt besviken. På Arken åt vi gott med underbar utsikt över dyner, havet och sandstrand. Eftermiddagen ägnades åt en lång jazzkonsert, helt underbart avkopplande mitt i skivaffär med kaffe- och ölservering. Det är något som iallafall inte finns i Stockholm. Utskänkningstillstånd är ju väl reglerat här. Hur skulle det se ut om öl fanns att dricka lite här och var och att det gick att köpa alkohol i livsmedelsaffärerna. Visst skulle svenskarna supa ihjäl sig om det inte var strikt reglerat...

3 kommentarer:

Åsa sa...

Åh, Köpenhamn :) Det låter som du blev varm i själen ändå, trots det iskalla vädret! En Köpenhamnstripp, eller två, om året borde vara en mänsklig rättighet ;-)

Kinna sa...

...så kan man ju också se det. =)

Bendel sa...

Avis dårå! Tack för rapport! Sist jag var i Köpenhamn var alldeles för längesedan men ungefär samma tid på året. Verkligen svinkallt var det då också, det gick knappt att vara utomhus! Så det blev mycket varm choklad och bakelser på tantcaféerna.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...