29 februari, 2008

Katrinplommonspäckad kotlettrad

Oh, det här blev gott. En blandning av kotlettradsrecept och gammaldags fyllt sidfläsk från Skåne. Med ett brynstål gjorde jag hål genom den benfria kotlettraden och fyllde med katrinplommon. Sedan mortlade jag salvia (jo, jag har en fäbless för salvia just nu), salt, vitpeppar och klappade in det runtom köttet. En termometer stacks in och ugnen höll 175 grader. När köttet fått en temperatur på 68 grader tog jag ut det och läte det vila 10 minuter. Då stiger temperaturen till 72 grader. Samtidigt hade palsternackor rostats i ugnen i ett annat kärl tillsammans med smör, peppar och salt. Godare mat får jag leta efter.



Kinakålssallad
I affären kände jag mig trött på vintergrönsakerna och spanade efter något annat svenskodlat (försöker i alla fall) då mina ögon föll på kinakål. En av de värsta sakerna som jag minns från skoltiden. Men desperat som jag var fick den ändå en andra chans. Kinakålen strimlades tunt och blandades med rivet äpple (med skalet på), hemgjord majonnäs och en gnutta fil. Det blev mycket gott till resten av maten då sötman passar som hand i handsken till fläskköttet.

Så här gjorde jag.

Katrinplommonspäckad kotlettrad
5-6 pers
800 g benfri kotlett
katrinplommon
1 tsk torkad salvia
1 tsk salt
1/2 krm vitpeppar

Se beskrivning ovan.

5 kommentarer:

Kryddburken sa...

Gillar din framtoning av de mer "ädla" traditionella rätterna! Plommospäckad kotlettrad är så underskattad! Men attans så gott!
Trevlig Helg!

Lisa sa...

Visst längtar man till de färska svenska grönsakerna så här års.

Helstekt kotlettrad är något jag brukar glömmer bort mellan varven, men oj så gott det är!

Ha en skön söndag!

Kinna sa...

Kryddburken - tack! Du är inte så dum själv med att skriva om "ädla" gamla recept. =)

Lisa - visst glömmer man mellan varven men det är bara att bläddra lite på några bloggar så hittar man ny inspiration. Trevlig helg själv!

görel sa...

Kinakål är en underskattad grönsak! Billig, ofta svenskodlad, dryg och väldigt användbar. Jag tror många har samma negativa inställning, men i ljuset av klimathot och annat kan nog kinakålen få ett uppsving.

Hanneles paradis sa...

Mums (fast kinakål har jag aldrig förstått mej på).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...