24 februari, 2008

Gammaldags stek

Att göra en gammaldags stek är inte svårt och går att göra på fri hand. Den här är inspirerad av boken Långkok men det är typiskt sånt som vi fick på söndagarna när jag var liten. Här har jag använt fransyska på hjort. Slå upp i en vanlig kokbok så får du en bra beskrivning på hur man gör. En god gräddsås av skyn som reds med lite vetemjöl är självklart som tillbehör. Här smakades den av med viltkrydda som blev mycket gott. Servera med gelé, rårörda lingon, inlagd gurka eller något annat klassiskt till. Jag tärnade selleri och stekte i smör samt serverade de buljongkokta morötterna och löken som bräserats med steken. Gissa om jag ser fram emot att göra en pyttipanna med stekt ägg och inlagda rödbetor av resterna.

4 kommentarer:

karin sa...

Jag åt nejlikspäckad fläskstek ihelgen hemma hos mamma och nästa helg vet jag att det skall bli vildsvinsstek ( min bror fyller år och vi har som stående födelsedagspresent en middag)
Hur gott det än är med stek så blir det inte av att man gör det själv...
Jag kan glädja dig med att för ett år sen var det snöstorm och vid vissa tillfällen gick inte ens tågen över bron

Husmodern sa...

Vilken typ av kärl använder du när du gör stek?
Själv gjorde jag en skinkstek ihelgen i Römentopfen.

karin sa...

Min kära mor använder sin creusetgryta där hon först bryner köttet på spisen och sen låter det bräsera under lock i ugnen. Inser att det var nog inte mig du frågade...men svarade ändå.

Kinna sa...

Nejlikspäckad låter gott Karin. Fö, tack för att du svarade.
Husmodern, jag använder en blå emaljerad sak från kockums men en orange creuset gryta är inte heller fel. (vill ha..)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...