01 februari, 2008

Galen i citrus

Det är gott att ha lite hemgjord marmelad i kylen. En känsla av tillfredsställelse infinner sig alltid hos mig hela hösten när jag lägger upp ett förråd och inte blir det sämre under vintern när det är gott om goda citrusfrukter. Däremot vill jag inte ha för mycket för det går inte åt utan bara några enstaka juveler i kylen. Av den här satsen blir det bara 2 burkar vilket räcker gott. Med nybakta scones, alt grahamsscones med pomerans eller ett gott bröd sätter man guldkant på en grå morgon.

Apelsinmarmelad med ingefära
700 g apelsin
1 lime
50 g kumquat ca 7 st
2 msk finriven färsk ingefära
6 dl vatten
800 g socker

Tvätta all frukt noga. Dela apelsin och lime i klyftor. Skär i tunna skivor och ta bort eventuella kärnor. Skiva kumquaten fint. Lägg all frukt och ingefära i en stor kastrull och tillsätt vatten. Koka under lock i 45 minuter till en timme. Tillsätt socker och koka utan lock ytterligare ca 20-25 min. Gör marmeladprovet dvs lägg lite marmelad på en tallrik, ställ in i kylen. Dra sedan med fingret genom marmeladen. Bildas en ränna är den klar. Häll på väl rengjorda burkar.

5 kommentarer:

Hanneles paradis sa...

ingefära också, så gott

Nässelblom & choklad sa...

Jag har också dille på citrusfrukter för tillfället. Det är nog bristen på sol och ljus (fast nu börjar det komma) den här vintern som ger en sådan otrolig längtan efter solfrukter! Gott med egen marmelad! Jag äter nästan aldrig det, men det verkar så kul att testa alla roliga smaker som t ex citusfrukter ihop med ingefära......gott!

Kinna sa...

Vi äter inte mycket heller. En liten sats kan man alltid göra. De håller ju sig. ingefäran blev verkligen extra god.

Linnéa sa...

Vad gott det ser ut!

Fattig student sa...

Den ser jättegod ut! Ingefära är ju så gott till nästan allt...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...