04 februari, 2008

Fest på rest

Mycket på gång just nu i hjärnan så den går varm på andra saker än mat. Men något kan nämnas och det är att boken Långkok av Jens Linder är inhandlad. Vid snabb genombläddring så sa Fredrik - det här är Kinnamat. Visst är det det. Jag tror jag vill testa alla recepten. Det här är mat som jag gillar att laga. Men jag kan avslöja att det är lika mycket Fredrikmat. Vi har redan tjuvstartat med en oxbringa som blev så god så god. Tillsammans med en pepparrotssås och potatis - en riktig klassiker. Av buljongen blev det sedan lunch. De mjuka buljongkokta morötterna fick ligga kvar och soppan förstärktes med blomkålsbuketter, haricots verts, gröna ärtor och fler morötter. Ett par kycklingbitar gjorde den mera matig. För att piffa upp den lite hällde jag egenhändigt fryst gräslök över. Helt ljuvlig och förfärligt enkel att göra.

Vad gör man inte med rester - allt annat än slänger bort iallafall. Ett slags återvinning när den är som bäst.

Uppdaterat - ett recept på oxbringa hittar du hos Broccoli Frida

2 kommentarer:

Hanneles paradis sa...

oxbringa, det var längesedan
(har älgstek i ugnen)

Kinna sa...

Vilken fin bild du har Hannele. Älgstek är länge sen. Vi får väl ta ett tag med allt fint hjortkött i frysen. =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...