05 februari, 2008

40 dagar fram till påsk

Fasta - varför inte pröva? Frågan kastades ut i diskussionen. Då får man inte äta kött och ägg sa K? Plötsligt minns jag att mamma berättat att förr var det inte så svårt att avstå från ägg för hönsen värpte inte under vintern utan satte först igång igen när det blev ljusare ute. Framemot påsken.


Att avstå från kött ja. Det är därför vi har fettisdagen för att äta upp oss på det som sen är förbjudet. Spontant kände jag det är inget för mig, köttätare som jag är. Men frågan satte min fantasi i rörelse så jag kunde inte annat än att läsa lite mer i ämnet. Här hittade jag en artikel som, i allafall i mina ögon, verkar vara faktaunderbyggd om fasta, semlor och traditioner fram till påsken.

Från imorgon, onsdag, räknar man 40 dagar fram till påsk. Snabb koll i kalendern - ja det stämde.

4 kommentarer:

Hexmaster sa...

Roligt... Hittat:

- Hönsens årscykel är ännu begripligare om man lägger den elva dygn tidigare, vilket ju var fallet fram till 1753.

- "Fettisdag" är samma ord som "mardi gras".

- "Karneval" = farväl till köttet är den vanliga förklaringen, men efter dubbelkoll i bl.a. SAOB så verkar det vara en folketymologi. Ha. (Skeppsvagnen har säkert inget med saken att göra.)

- Adolf Fredriks semmel-fest är definitivt inget att föra vidare, han petade dessutom i sig surkål, kött med rovor, hummer, kaviar, böckling och champagne. Varför skall just semlorna uppmärksammas?

Husmodern sa...

Innebär det att man bara har en dag att äta upp sig på, eller?

Kinna sa...

Enligt artikeln jag länkat till fick man inte frossa alltför länge före fastan, max 6 dgr, men ärligt talat vet jag inte så kanske någon annan läsare kan svara på frågan om hur länge man kunde äta upp sig innan fastan.

Sanna sa...

Jag vill ha semlor!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...