20 januari, 2008

Tips till utlandssvenskar och andra

Att stilla sitt sug när man bor utomlands och har långt till IKEA kan vara att besöka Willma på nätet. E-shop där svenska ting plötsligt blir lätta att få tag på. Själv kommer jag ihåg hur beställningslistorna blev långa när det var sverigebesök och att väninnan i england alltid vill ha Arvid Nordqvists Franskrostade kaffe när man hälsar på. Lakrits och Kalles Kaviar var andra saker som fick det att vattnas i munnen. Willma har ett småmysigt nyhetsbrev som berättar både lite om allmänna svenska kultursaker som nya böcker, filmer och skivor samt något om traditionerna just nu. Rekommendera det till de som har hemlängtan!

3 kommentarer:

Lagers tabberas sa...

Det är så riktig och rätt att anamma vårt eget utomlands. Maten är som ett osynligt kitt mellan oss själva och vår kultur. Jag brukar springa in på Svenska kyrkan i Bangkok. Där möter en doften av kanelbullar redan i dörren. På torsdagar är det ärter med fläsk och i kylen finns Kalles kaviar och ljunglöfs ettan plus Wasa knäcke sport.
Förr skrattade jag åt mesiga svenskar som tog med sig smakerna hemifrån bara det än gällde att åka till mallis en vecka. Det gör jag inte låängre sedan jag har fått inventerathaikolonin här hemma i Sverige och sett hiur de tvingat fram den ena asienbutiken efter den andra att etablera sig och hur nödvändigt det är för deras existens här i gråskalevädret att äta maten hemifrån åtminstone fyra av sju dagar i veckan.

Kinna sa...

Lager - jag tyckte också att det var fånigt med alla svenska restauranger på Gran Canaria när jag bodde där. Det fanns ju så mycket att upptäcka men sen blev det fler år utomlands och längtan efter det svenska satte in.

Emmama. sa...

Underbart tips, tack tack från Skottland!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...