04 januari, 2008

Mer motion - gå ner i vikt

Nyårslöften har jag väl egengligen inga men sedan flera år har jag mål inom olika områden*. Det började med att jag på ett mer målinriktat sätt ville förändra mitt liv aktivt. Jag hade jobbat så mycket att lusten för det mesta försvunnit. Räkningarna låg oöppnade i högar och på jobbet tornade sakerna upp sig. I princip orkade jag ingenting, knappt gå ut genom dörren. Det krävdes en del för att ta sig i kragen och komma ur den destruktiva situationen. Nu sätter jag rimliga mål varje år. Flera av målen handlar om välbefinnande och saker man blir glad av.

När jag går igenom målen månadsvis eller kvartalsvis ser jag hur det går. Jag får ny skjuts genom att sätta upp delmål och datum. Ett mål som är ständigt återkommande är att få bättre kondition. Det lyckas mer eller mindre bra. I höst har jag jobbat mycket intensivt och målet har kommit i skymundan medan andra mål nåtts. Eftersom mindre motion betyder mindre kaloriutgifter kommer det som ett brev på posten att ett par kilo har smugit sig in på magen och låren. Det är alltså målet för våren - nej inte att gå ner i vikt utan att få bättre kondition. Det går ju hand i hand i vilket fall som helst. Mål nummer två är att på ett mer medvetet sätt få in mer grönsaker på tallriken och mindre onyttigt. Inget mer spännande än så. Samma sak som dietisterna alltid säger den här tiden på året.

Målområden från Stefan Sebö som skrivit boken Bruksanvisning för ett bättre liv.
personligt
karriär
eknonomiskt
saker jag vill äga
psykiskt/fysiskt
resor
utbildning
upplevelser
relationer

Mer inspiration till att må bra får jag genom nyhetsbrevet Veckans Anders.

Lycka till med 2008 och hoppas det blir ett underbart år!

2 kommentarer:

Prudie sa...

Här har det också smugit sig på lite extra under hösten. I vanliga fall innehåller min vecka två besök på F&S och två besök i gymmet - men den här hösten har varit bedrövlig....alldeles för mycket att göra och dessutom div krämpor som gjort att vanlig träning inte funkat. Och att ersätta den vanliga träningen med något annat har det inte funnits energi till. Är man sedan förtjust i god mat så är ju utgången av det hela given :-)
Jag har svårt att för både ordet och handlingen bakom "banta". Det är ju ingen idé att göra en punktinsats och sedan komma tillbaka till det vanliga igen. Men din tanke om att skaffa sig en bättre kondition är inte dum - det blir en positiv tanke istället för att hela tiden tänka på att "jag får inte äta det och det och det...". Bättre kondition gör att man får mer energi till annat och jag tror att man mer eller mindre omedvetet ändrar sina matvanor också. Så det var en väldigt god tanke som jag genast tar till mig!
God fortsättning på 2008!!

John Doe sa...

Många har som nyårslöfte att gå ner i vikt, men ingen håller det! Jag tycker det är bra av dig att du hållit fast vid det.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...