29 januari, 2008

Magert med recepten

Tycker du att det varit magert med recept de senaste veckorna? Det beror på att Fredrik just nu planerar och lagar det mesta av maten efter kokbok. Jag vill inte lägga ut recepten med hänsyn till författarna. Magert har det blivit dvs han har tappat kilon. Behöver jag berätta att det går sämre för mig. Ett ynka kilo har lämnat min kära lekamen, men skam den som ger sig.

Han kör GI och jag räknar tappert points (viktväkarna) för att se hur metoderna är jämförbara. GI är inget för mig då jag behöver kolhydrater så jag äter en portion gröt, någon potatis och mina 18 points per dag. Flera motionspass finns också inplanerade. Inte min favoritsysselsättning. Nåja, det är inte så mycket fett som ska bort så det är väl bra om det går lika långsamt att bli av med som att lägga på sig.

Vad jag kan konstatera är att vi äter nästintill som vanligt. Kanske lite mera fett och framför allt mindre portioner. Det som är mindre är förstås bröd och potatis. Stenkoll har jag på att småätandet minskar och att vi dricker mindre med vin. Mindre av småätande, vin och mer fokus på motion kommer förhoppningsvis bli hållbart i längden.

En bok som inspirerar är Franska kvinnors smala hemligheter. Där handlar det just om att äta mindre portioner och kunna äta av allt. Att äta med huvudet och inte med magen. En filosofi som jag gillar.

1 kommentar:

Åsa sa...

Heja, heja! Visst är det en inspirerande bok :) Det kan ta lite tid ibland men det brukar vara det mest hållbara i längden. Jag lyckades under hösten tappa bara 2 kg men tränade en del så jag hoppas jag "bytte" ngr kg också ;) Tyvärr har jag vräkt i mig otroliga mängder ost och bröd i ngr veckor nu så det är bara att börja om igen.

Lycka till Kinna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...