11 januari, 2008

Helrenovering och gröna löften

Inte illa. Nu har jag gjort både hälsokoll, varit hos tandläkaren och sist men inte minst skaffat ny frisyr. Dessutom har jag kommit igång och motionera redan före nyår. Ibland måste man få klappa sig på axeln. Skönt att veta att inte det är några hål i tänderna, att de flesta värden är OK, att jag inte dricker för mycket rödvin och inte lider av järnbrist fast jag är lite trött till och från. So far so good med den inre miljön. Då är det bara att fortsätta med goda föresatserna om motion och mer grönt på tallriken samt rikta blicken på den yttre miljön.

Lisa inspirerar med ett grönt nyårslöfte. Jag tar med nöje stafettpinnen och skickar vidare. Lite klurigare att komma på vad man ska göra då jag redan sopsorterar relativt mycket, äter säsongens grönsaker, åker kommunalt nästan jämt, använder tygpåsar istället för plastkassar osv. Allt det har jag alltid gjort då jag växt upp, så det är ingen ansträngning. Jag gör det av bara farten. Vi hade t o m en sk grishink med köksavfall till grisarna när jag var liten. Den saknar jag nästan då det enda i matväg som jag kastar är just skulor och ibland mögligt bröd. Men att sopsortera sånt inne i stan eller ha en kompost skulle locka till sig ännu mera råttor till bakgården. (Jag vet att råttorna finns där även om jag inte ser dem så ofta).

Lisa har lagt upp andras länkar till löften och jag fick lite inspiration när jag läste alla förträffliga föresatser. Här är mina akilleshälar och det jag kan förbättra.

Gröna nyårslöften

1. Sopsortera plåtburkar och papp ännu mera (slarvar lite ibland)

2. Köpa och byta till lågenergilampor hemma när de gamla går sönder

3. Dra ner på diskandet under rinnande vatten

4. Se till att inte ugn, spisplattor eller annat i köket är på längre än nödvändigt och koka med lock för att spara energi

3 kommentarer:

Vera sa...

Det är väl jättebra löften! Om du dessutom har en vattenkokare där du kan koka upp vattnet du ska ha på spisen så gör du något väldigt bra!

Skönt att du är "helrenoverad" också och hoppas frisyren blev snygg :)

N.C.Yathindran sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kinna sa...

Vera - Vattenkokare använder vi och frisyren blev bra. Lycka till med dina egna löften.

n.c - I am rather strict and like to have more or less foodbloggers and close friends links here. Do you read swedish yourself?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...