07 januari, 2008

Fullkornspizza med rödlök

I skåpet fanns 3 paket med pizzamjöl, fullkorn från Kungsörnen som jag fått. Fantasin tröt men kasta dem kändes helt fel. Mailade då till kundtjänst och fick ett förslag på pizzadegsbotten. Fredrik kombinerade det med ett recept på rödlökspizza från tasteline och jag tror det är den godaste pizzan jag någonsin ätit. Wow – den var helt enkelt underbar. Med ett glas Zinfandel blev den helt oemotståndlig.

Fullkornspizza med rödlök
4 st eller 6 mindre
1 pkt pizzamjöl, ca 7 dl
2,5 dl fingervarmt vatten
25 g jäst
½ tsk salt
2 msk matolja

Fyllning
1 dl kalamataoliver
2 st strimlade rödlökar
200 g god ost
2 dl ruccola eller färska örter

Lös jästen i det fingervarma vattnet. Tillsätt salt och olja, rör om tillsätt mjölet. Knåda degen på mjölat bakbord eller med assistent. Jäs degen ca ½-1 timme och kavla sedan ut 4 st runda bottnar. Lägg på sås, fyllning och riven ost grädda i 225-250 grader C. i mitten av ungen i ca 12-15 minuter. Vid servering täcks pizzan av ruccola eller örter.

Tomatsås
1 gul lök
1 burk krossade tomater
1 grönsaksbuljongtärning
1 vitlöksklyfta
½ tsk fransk örtkrydda
1 tsk oregano
Salt
peppar

Hacka och fräs löken, häll på tomaterna, tillsätt buljongtärningen och kryddorna. Låt puttra utan lock ca 10 min. Låt svalna. Bred över pizzan ända ut i kanten.

Andra bloggar om

4 kommentarer:

ninni sa...

Det låter både superenkelt och gott. Jag ska testa vid tillfälle, tack för tipset!

Vera sa...

Gud så gott! Jag trodde jag var pizzamättad efter helgen, men det gav visst mersmak :)

Björn sa...

Mamma fick för sig att baka pizza på två paket av pizzamjölet som jag fick på matmässan i sollentuna, men vi hittade inget recept att följa, utom här.
middagen är räddad!

jag följer din blogg, och jag tycker det är väldigt kul att läsa alla recept.

Kinna sa...

Björn - hoppas din pizza blev bra. Vi fullkomligt älskade den. Däremot fick jag höra av Kungsörnen att mjölet inte finns i deras ordinarie sortiment utan hade varit en kampanjgrej på matmässan. Jättetråkigt!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...