19 januari, 2008

Formex - mycket köksprylar





Prylar och tingel tangel är inte min grej, men jag kan inte motstå att gå på Formex presentmässa och botanisera. Möbler, tygblommor, tvålar och annat avstår jag ifrån men i B-hallen finns massor av fina köksattiraljer. Eftersom det är en fackmässa får man inte köpa eller besöka om man inte har butik, utan här beställer alla återförsäljare sortimentet för våren. Som att gå i en godisaffär och få se men inte röra. En liten djävul sitter på axeln och skriker vill ha, så turen kommer att gå till köksaffärer på NK, Åhlens och Cordon Bleu, vilka förhoppningsvis tar in sakerna under vår och sommar.

Praktiska saker faller mig mest i smaken. Saker som går att använda varje dag eller på flera olika sätt. Självklart ska det inte bara vara ergonomiskt utan också estetiskt. Skönt att ta i och ögonfröjd.

Favoriterna var:
Vackra bakformar där de klassiska känns mest rätt, inget man tröttnar på i första taget. Men kanske att önska sig en mera romantisk blomöversållad i present eller varför inte en med många olika småformar för fromage, geleefterrätter eller en choklad mousse. Troligtvis går det att baka portionsbröd i den också. Se fler bakformar på Inreda.







Hamonoya med produktlinjen Microplane hade flera bra rivjärn. En av de bästa sakerna i mitt kök även om jag har en kopia. Från början var det en snickare som hade en rasp. Raspen användes för citronskal och tanken föddes om att utvecka saker för köket. Resten är historia.

Det är lätt att skada naglar och fingar därför finns det en behållare till rivjärnet för nötter, mandel och vitlök.

Väldigt häftiga och habegäret satte in. Något att önska till nästa födelsedag.



Mandolinen har en liknande behållare för att man inte ska skära sig. Den är nämligen sylvass.



I sortimentet fanns även 3 olika sorters skalare. En för att skära julienne med (tunna strimlor av ex vis morot), en för att skala som vanligt med (Peal Appeal) och en för att skala en kiwi med. Skalaren Peal Appeal finns på Inreda.


Härligaste serveringskärlet hittade jag på Orrefors Jernverk, Form och design i Kosta. Vad sägs om färgglad metall där både citroner eller en varm soppa platsar. Eller varför inte pasta? Design Ulrika Hydman Vallien. Förutom svart/grön fanns svart/orange och grön/röd. Hur coola som helst!



Roligaste innovationerna kom från en uppfinnare som bara varit verksam i två år. Tepåsehållare, kryddboll och påse för att förvara kött, allt i gummi, var några av deras produkter.

Förhoppningsvis hittar företaget RIIS många återförsäljare, för varenda sak i den montern var ursmart och snygg! Kolla in på hemsidan!





Sist men inte minst hittade jag en mycket bra variant på elektronisk våg från Soehnle.

4 kommentarer:

annamaria sa...

Vi hoppade över Formex i år så det var perfekt med en recention! Jag är på jakt efter en mandolin. Förstod jag dig rätt ang. mandolinen - att den säljs av Hamonoya? Det är inte helt enkelt att hitta mandoliner faktiskt. I alla fall inte här....jag blir allt lite avis...

Kinna sa...

Annamaria - maila till Hamonoya så får du säkert veta vilka butiker som säljer deras produkter då de själva är grossister.

Åsa sa...

Åh, vad kul! Köksprylar kan man aldrig få för mycket av - inbillar jag mig i alla fall ;-)
Precis en sådan våg från Soehnle stod jag och höll i handen innan jul men tänkte att jag skulle vänta till efter jul, i fall den mot förmodan skulle reas. Och jorå, men endast illgrön och illorange fanns då kvar... Jag har ännu ingen ny köksvåg hemma.

Ida sa...

En annan intressant, men ej köksrelaterad, detalj - enligt Hamonoyas hemsida finns även Microplane som fotfil - "Den nyaste upptäckten är inspirerad av en kvinna i North Carolina som i brådskan använde sitt Microplane® -rivjärn till att göra iordning sina fötter till broderns bröllop.
".

Fotfilen kanske även funkar till muskotnöten? Usch, hemska tanke! Snälla, köp en till köket och en till fötterna, eller bjud aldrig hem mig på middag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...