07 december, 2007

Köttfärsfusket

Det är inte OK att fuska och luras med datummärkning och aldrig någonsin med just köttfärs som är något av det mest känsliga livsmedel vi har. Däremot har jag aldrig varit en konsument som blint trott på datummärkning. Som regel är det stora marginaler tills saker blir dåliga. Jag luktar och smakar alltid på saker själv. Sällan, sällan är något dåligt. Jag kan inte förstå att mjölk är dåligt bara för att det är sista dag på förpackningen. Mitt eget lukt och synsinne få avgöra i 10 fall av 10. En enda gång har jag fått ett paket som varit riktigt dåligt och det var strömming. Antagligen fel märkning eller ompaketerat. Skämt och äckligt så det förslog.

Flera saker skulle Janne Josefsson kunnat ta upp som jag saknade. Varför bara kategoriskt jaga ICA-handlare och inga andra? Jag säger inte att det rör alla handlare men är säkert en viktig fråga för många handlare då det är stora ekonomiska summor det rör sig om. En annan fråga som nämndes men snabbt skymdes undan var ompacketering av utländskt kött så att det blir svenskt och sedan får ett högre pris. Snabbt som ögat lämnades frågan åt sitt öde. Det är också att luras och där kan varken min lukt eller smak avgöra. Jag vill verkligen veta vad jag får i mig.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...