09 december, 2007

Cheddar från Cheddar och Camembert från Camembert

Camembert kommer från byn Camembert det vet jag säkert men kommer Cheddar från en by som heter Cheddar? Diskussionen utspann sig igår på glögg där vi satt och skedade upp stora flak med ost. Jag kollar upp lovade jag. Och visst var det så. Stället Cheddar ligger i Sommerset i England. Osten har gjorts åtminstone 1170-talet enligt Wikipedia och är den mest populära osten i UK. Den står för 50% av den årliga ostkonsumtionen där.

2 kommentarer:

Kristina Eriksson sa...

Å Roquefort (stavas det så?) kommer från orten med samma namn i södra Frankrike! Undrar vilka fler sådana livsmedel det finns?! Kvibille förstås. Hur är det med tex Stilton?

Kinna sa...

Stilton är en by i Cambridgeshire, Enland. Nu lärde jag mig något nytt också.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...